Zoektrechters in AdwordsDoor Duncan Borsboom - 08 May 2013

Sinds de geoptimaliseerde campagnes van AdWords zijn er een aantal nieuwe interessante functies toegevoegd of makkelijker gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de sitelinks die je nu per advertentiegroep kan toevoegen inplaats van alleen op campagneniveau. Of het aanpassen van biedingen op verschillende locaties op apparaten, allemaal erg handig. 
Maar wat ook is aangepast zijn de kolommen waarmee je in een snelle oogopslag kunt zien hoe het met je campagne of advertentiegroep gaat. Hierin zijn veel meer opties toegevoegd waaronder de functie zoektrechters en dit is voor webshops een belangrijk onderdeel om te bepalen of je campagne goed loopt. 

De zoektrechters-functie is niet nieuw, het werd in 2010 al geïntroduceerd in AdWords maar was slecht te vinden. Je moest naar het tabje “Hulpprogramma’s en analyses” bovenin je scherm en conversies aan klikken en dan aan de linkerkant ergens verscholen stond (staat overigens nog steeds) de optie voor zoektrechter-rapporten. 

Maar nu zijn deze gegevens dus geïntegreerd in de overzichtskolommen binnen de campagnes en advertentiegroepen. En wat voor informatie je hier uit kan halen kan behoorlijk verschillen met de gegevens die normaal worden gemeten. Normaal gesproken als je naar de kolom “1-per-klik” kijkt zie je de conversie(s) die zijn gemeten binnen 30 dagen nadat iemand via een advertentie binnen is gekomen. Met zoektrechters kan je zien hoe een conversie eigenlijk tot stand is gekomen en wat voor paden de klant heeft gevolgd voordat de conversie werd gegenereerd.

Vaak komen mensen voor het eerst binnen via een adwords campagne en zoeken later de website weer opnieuw op en komen via organic binnen. Als er dan een aankoop word gedaan word deze gemeten als een organische conversie. Terwijl de persoon in kwestie de webshop heeft leren kennen door de advertentie waarmee hij in de eerste instantie binnen kwam. Met zoektrechters kan je zien welke conversies zijn ondersteund door klikken of vertoningen en dan kan je er ineens achter komen dat een bepaalde advertentiegroep toch wel nuttig is. De door vertoningen en klikken ondersteunde conversies komen vooral voor in advertentiegroepen met producten die bezoekers niet meteen kopen zodra ze binnen komen op een website, maar erover nadenken, nog verder zoeken en later terug komen om toch nog het product kopen. 

Met de zoektrechters kan het zomaar zijn dat een campagne waarvan je op het punt stond te onderbreken of zelfs te verwijderen het helemaal niet slecht draait en vooral door vertoningen ondersteunde conversies genereert. En dat kan wel drie keer meer zijn dan de 1-per-klik of veel-per-klik conversies zijn. Het is dus altijd raadzaam om de een aantal zoektrechter functies toe te voegen aan je kolommen.