Online advertising werkt nog beter in combinatie met sterke social- en influencer content. Check de diensten van ons mede Endeavour agency 3sixtyfive.

Zo maak jij jouw online marketing strategie Black Friday-proof! 28 November 2019

Laat me raden, jouw inbox staat helemaal vol met mailtjes van retailers over hun steengoede acties en torenhoge kortingen. Want ja, het is Black Friday! Maar hoe is Black Friday eigenlijk ontstaan? En belangrijker nog, hoe speel jij hierop in met jouw online marketing strategie?

Black Friday geschiedenis 

Black Friday valt op de eerste vrijdag na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving. Het verhaal luidt dat men op deze dag vrij nam en alle kerstaankopen deed, wat resulteerde in drukte op de weg en zwarte cijfers (in plaats van rode) voor de winkeliers. In 2015 werd Black Friday ook in Nederland geïntroduceerd. In Amerika is dit nu zelfs een officiële vrije dag geworden! Daar kunnen wij in Nederland nu alleen nog maar van dromen.

Stand out from the crowd 

Het is je waarschijnlijk al opgevallen, maar alles en iedereen doet mee aan Black Friday: de mails en advertenties vliegen je om de oren. Tip nummer 1 is dus: stand out from the crowd. Zorg dat je er met je online marketing strategie eerder bij bent dan anderen, zodat je niet verdwijnt tussen alle andere aanbieders. Introduceer bijvoorbeeld een Black Thursday of communiceer al eerder aanbiedingen. Waarom zou je wachten op Black Friday?

Herinner je klanten aan Black Friday 

Voor consumenten is Black Friday ook een hectische periode: zoveel kortingen en zoveel aanbod. Waar te beginnen? Een leuke manier om dit voor te zijn, is door een campagne op te stellen waarmee je jouw klanten aan Black Friday herinnert. Stuur een of twee weken voor Black Friday een mail uit, of maak mooie displaycampagnes die consumenten naar een agenda-uitnodiging verwijzen. Zo kunnen jouw klanten gelijk jouw sale-periode in hun agenda schieten! Handig toch?

Inspireer! 

Op Black Friday doen de meeste mensen hun sinterklaas- en kerstinkopen. Het kopen van cadeaus is simpel, maar het verzinnen ervan is vaak lastiger. Inspireer jouw doelgroep dan ook met cadeau-ideeën. Denk aan een cadeaugids of een mooie aparte landingspagina boordevol cadeau-inspiratie. Met prachtige banners of video’s dirigeer je jouw doelgroep naar jouw site. En weet je dat er ook onwijs veel gezocht wordt op termen als ‘cadeau voor hem’, ‘cadeau voor haar’, ‘cadeau inspiratie’ etcetera? Speel hierop in!

En een paar hele praktische tips: 

  1. Zorg voor extra budget tijdens de drukke dagen van Black Friday tot Cyber Monday.
  2. Heel belangrijk: zorg dat jouw website snel is en goed werkt. Er is niks vervelender dan een trage site of een slechte checkout flow!
  3. Zet in je online marketing strategie meer in op retargeting campagnes. Laat de geïnteresseerden niet los! Maar vergeet kopers niet uit te sluiten, want banners ontvangen van producten die je al gekocht hebt, is superirritant.
  4. Track al je inspanningen. Geef campagnes goede UTM-codes, zodat je na deze periode goed kunt analyseren welke campagnes het meeste hebben opgeleverd. Meten is weten. Bovendien leer je er heel veel van.
  5. Last but not least: zorg dat je je onderscheidt. Wees grappig of uitdagend in jouw marketinguitingen. Maar… ga niet te ver!!

Deze campagne van ‘SuperGurl’ uit Singapore in 2015 ging bijvoorbeeld wel echt VEEL te ver.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw online marketing strategie? De experts van DBOM helpen je graag! Neem vandaag nog contact met ons op.