Bereik succesvol jouw doelgroep via YouTube Advertising22 October 2018

YouTube groeide de laatste jaren enorm. Het platform telt maandelijks maar liefst 1,5 miljard actieve gebruikers die per persoon per dag minstens een uur aan content bekijken. Deze groei komt mede door de verschuiving van het kijkgedrag. Zo geeft tweederde van de millennials aan liever naar YouTube te kijken dan naar de traditionele televisiezenders. Naar mijn verwachting zullen deze aantallen blijven groeien. Daarom is het voor bedrijven van belang om in te spelen op deze verschuiving van kijkgedrag. Met YouTube-advertenties bereik je jouw doelgroep in meerdere fasen van hun customer journey. Deze manier van adverteren is steeds belangrijker en effectiever. Het biedt marketeers nieuwe kansen om bekendheid te creëren, potentiële klanten (opnieuw) te benaderen en kan in veel gevallen zelfs een nieuwe aankoop stimuleren. Er is een aantal mogelijkheden om te adverteren via YouTube. Ik belicht deze hieronder:

TrueView InStream

1. TrueView InStream-advertenties

Deze video’s zijn te zien binnen YouTube en het Display Netwerk van Google. Een TrueView InStream-advertentie is een video die de kijker na vijf seconden kan overslaan. Trek de aandacht van de kijker en interesseer hem met de boodschap. Zodra je de kijker interesseert, is de kans groter dat ze de video verder bekijken. Deze video’s worden voor, tijdens en/of na de hoofdvideo afgespeeld. Als adverteerder betaal je pas na 30 seconden. Als de video korter is, betaal je als de video af is gekeken. Je betaalt ook als er een interactie heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld door op de video te klikken. Met een relatief laag budget kan je veel kijkers bereiken, en betaal je alleen voor de geïnteresseerde doelgroep.
In een TrueView InStream-video kan je kiezen voor een CTA overlay. Dit is een Call-to-Action banner in de video. Na vijftien seconden wordt deze CTA samengevouwen tot een thumbnail. De adverteerder kan ook kiezen voor een banner-ad die de boodschap van de video versterkt. Deze wordt naast de desbetreffende video vertoond.

Ook kan je TrueView-advertenties versterken door de campagne te integreren met de optie ‘winkelen met TrueView’. Er worden dan zes producten vertoond onder de video. Deze kan je zelf selecteren. Door deze producten en informatie te tonen stijgt de kans op een aankoop. Vanzelfsprekend is dit alleen relevant voor bedrijven met een e-commerce platform.

2. TrueView InStream-advertenties met video discovery

 Deze advertenties kan je als adverteerder inzetten om een video te promoten:

  • naast gerelateerde video’s op YouTube
  • als onderdeel van een zoekresultaat op YouTube
  • of op de mobiele homepage van het kanaal.

De advertentie ziet eruit als een kleine afbeelding (thumbnail) met bijbehorende tekst en wordt ingezet om gebruikers aan te zetten erop te klikken en de bijbehorende video te bekijken. Dit vergroot de kans dat iemand meerdere video’s bekijkt en zich abonneert op het kanaal. De titel en de thumbnail geven aanleiding om de video te bekijken, zorg er dus voor dat deze pakkend is en de kijker aanspreekt.

InStream-advertenties die de kijker niet kan overslaan

  • Je kan ook adverteren middels video’s die niet overgeslagen kunnen worden. De gehele video moet bekeken worden om daarna weer verder te kunnen naar de oorspronkelijke video. De standaard InStream-advertenties mogen vijftien tot twintig seconden duren, ze zijn voor, tijdens en/of na de oorspronkelijke video te zien. 

InStream-advertenties zijn ideaal om merkbekendheid te vergroten, het merkimago en de aankoopintentie te versterken en top-of-mind te blijven bij de doelgroep. Je betaalt voor deze advertentiemogelijkheid per 1.000 bekeken video’s. Het aantal klikken wordt buiten beschouwing gelaten. YouTube bepaalt welk moment geschikt is voor de weergave van de video. Als een weergave volgens YouTube niet geschikt is, maar een andere advertentie-indeling de gebruikerservaring wel, wordt deze gebruikt. Zo helpt YouTube je jouw bedrijfsdoel te bereiken met de meest geschikte middelen. De boodschap van de video kan je versterken door een kleinere advertentie in het scherm te tonen. In deze advertentie is ruimte voor een Call-to-Action. Deze zet aan tot klikken en vergroot de kans op een conversie. Deze extra advertenties zijn niet te koop via de veiling, maar moeten gereserveerd worden. Om deze ruimte te reserveren gelden minimale besteding vereisten, en zijn daarom geschikt voor de grotere campagnes. 


Bumperadvertenties

Bumperadvertenties zijn advertenties die maximaal zes seconden duren. Deze video’s kunnen kijkers niet overslaan. De kunst is om in zes seconden een duidelijk en compleet verhaal te vertellen voor de kijker. Focus hierbij op maximaal twee onderwerpen, meer onderwerpen kunnen verwarring veroorzaken. De bumperadvertentie is ideaal voor het vergroten van de merkbekendheid. Daarnaast versterken ze andere advertenties zoals de TrueView-InStream video’s door de boodschap in het kort nogmaals te vermelden (retargeting van de doelgroep middels een kortere video). Specifiek targeten van de doelgroep/content is van groot belang, maar verstoor hierbij niet de kijkbeleving. Een schreeuwende ad is onprettig in bijvoorbeeld een yogavideo. Je betaalt voor bumperadvertenties per 1.000 vertoningen.

Display advertenties naast de video’s op YouTube

Display advertenties zijn advertentiebanners rondom de video’s op YouTube, zoals rechts van de bekeken video en boven de (gepersonaliseerde) videosuggesties. Deze display advertenties koop je via de veiling in Google Ads of je reserveert specifieke plaatsingen in YouTube. Deze plaatsingen zijn niet beschikbaar in Google Ads. De kosten voor reserveringen zijn hoger en je betaalt per 1.000 vertoningen. In Google Ads kan je kiezen om per klik of per 1.000 vertoningen te betalen. Display advertenties zijn geschikt om naamsbekendheid te vergroten, websitebezoeken te realiseren en bepaalde acties te promoten. Daarnaast versterken display advertenties de boodschap en resultaten van een videocampagne.

Overlay Advertenties

Overlay advertenties zijn advertenties die horizontaal onderin de video te zien zijn als de video start. De combinatie met een begeleidende display-advertentie rechts van de video, vergroot het effect van de advertentie en de kans op een klik. De advertentie leent zich goed voor bijvoorbeeld een speciale actie (zoals een gratis item bij aankoop van actieproduct of een kortingsactie). Overlay advertenties nemen 20% van het beeld van de video in beslag. De advertenties kunnen zowel uit tekst als afbeeldingen bestaan.

Overlay advertenties zijn alleen beschikbaar voor adverteerders die de ruimte reserveren in YouTube, je kan ze niet via Google Ads inschakelen.  

Gesponsorde kaarten

Gesponsorde kaarten zijn opgevouwen advertenties waar de kijker op kan klikken tijdens het bekijken van de video. De advertentie is zichtbaar via een teken met bijbehorende tekst.  De advertenties bevatten bijvoorbeeld een product met bijbehorende link & afbeelding, maar zijn ook geschikt voor een poll of een aanbeveling voor een andere video. Gesponsorde kaarten stimuleren interactie met de kijker. 

Adverteren op YouTube is steeds belangrijker door de constante groei van het platform. YouTube biedt adverteerders steeds meer mogelijkheden om via advertenties verschillende KPI’s te behalen.  

Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden van adverteren op YouTube, of wil je meer weten over de verschillende advertentie-indelingen? Neem dan contact met ons op!