Word koning van de content marketing met deze tipsDoor Jacco van Lith - 30 November 2014

De juiste aanpak voor een sterk linkprofiel.

Zomaar een linkje op een website plakken is er niet meer bij, deze dienen bij een weloverwogen partner geplaatst te worden. Ook wordt de waarde van een link veel hoger wanneer hij begeleid wordt door een tekst of artikel die op een juiste manier de website beschrijft waar naar toe gelinkt wordt. Voordat je van start kunnen gaan met content marketing zijn een aantal fundamentele zaken nodig. Je kent je eigen website en weet waar deze over gaat, dus dit moet niet zo’n probleem zijn. Een dergelijke tekst op de juiste pagina plaatsten gaat vrijwel altijd in overeenstemming met de website beheerder. De volgende punten geven de werkwijze aan:

  • Lijst opstellen van potentiële content partners

  • Contactgegevens website beheerder achterhalen

  • Indexatie van artikel locatie op de partner website

  • Passend voorstel schrijven en contact leggen met website beheerder

  • Onderhandelen over artikel, positie en eventuele prijs

  • Documentatie

  • Schrijven van het artikel

  • Plaatsen van het artikel

  • Monitoren van de artikelen en de statistieken

Lijst opstellen van potentiële content partners

Het vinden van geschikte content partners vergt vaak veel tijd. Het gebruiken van tools kan je hierbij veel tijd schelen. Een aantal goede tools zijn bijvoorbeeld ScrapeBox, GScraper en onze eigen favoriet: LinkAssistant. Naast dat deze tools je kunnen helpen om de beste partners te vinden, helpen ze je ook met het documenteren van de gegevens. Iets dat erg belangrijk wordt wanneer je er steeds meer partners bij krijgt. Zorg ook dat de potentiële partners in een categorie worden ingedeeld om het voor jezelf overzichtelijk te maken.

Wanneer de tool een potentiële partner heeft gevonden blijft het beoordelen hiervan nog steeds handwerk. Let hierbij op de volgende punten van een website:

  • Hoe vind je de website er zelf uit zien (wil je deze wel als partner)

  • Page rank

  • Aantal maandelijkse bezoekers

  • Hoeveel links heeft de partner al (ben je de eerste of één van de duizenden)

  • Is er een overeenkomst in demografische kenmerken van de bezoekers

  • Heeft de partner website plek voor jouw artikel

Contactgegevens website beheerder achterhalen

Wanneer je contact legt met een website beheerder werkt het aanspreken met een naam beter dan ‘Beste website beheerder’. Met een beetje geluk staat er een naam bij de contact pagina van een website, maar vaak is dit niet het geval en gaat het speurneuzen beginnen. Van LinkedIn tot domein registratie websites, tijdens dit traject doe je er alles aan om de juiste contact informatie te verkrijgen omdat dit de conversie in een later stadium aanzienlijk verhoogt. Dit is iets waar je vanzelf handig in wordt en na verloop van tijd ontdek je zelf de beste manier om deze gegevens te achterhalen.

Indexatie van artikel locatie op de partner website

De locatie van een artikel is erg belangrijk voor de linkwaarde die later wordt afgegeven. Wanneer een artikel ‘zomaar’ op de homepage van een blog of website komt tussen honderd andere artikelen is veel minder interessant dan een goed geplaatst artikel binnen de juiste categorie met artikelen over dezelfde onderwerpen. Hierbij is het ook van belang om te kijken of er al eens externe artikelen worden geplaatst of dat alles door de redactie zelf wordt geschreven. Dit zal van invloed zijn op hun besluit om jouw artikel te plaatsen.

Passend voorstel schrijven en contact leggen met website beheerder

Wanneer je naar iedere website dezelfde ‘automatische’ mail stuurt wordt er een lage conversie behaald. Iets wat zonde is na de tijd die je steekt in het vinden van de partner en het achterhalen van de contact informatie. Naast het gebruiken van de juiste contact naam, moet je een groot deel van de email persoonlijk maken zodat deze past bij de ontvanger. Hierbij vertellen je waarom de partner interessant voor jouw is en wat jij voor de partner kan betekenen. Een linkbuild email bestaat uit de volgende elementen:

  • Wie ben jij en waarom stuur je deze mail.

  • Waarom de potentiële partner voor jou interessant is.

  • De soort samenwerking of locatie van het artikel op hun website (laat zien dat je goed naar de partner website gekeken hebt)

  • Wat voor soort artikel je in gedachte hebt. Misschien kan je al een voorbeeld meesturen. Zorg dat deze aansluit op de bezoekers van de partner website.

  • De vraag om een samenwerking aan te gaan en of de ontvanger wellicht nog interessanten ideeën hier over heeft.

Onderhandelen over artikel, positie en eventuele prijs

Wanneer je antwoord krijgt naar aanleiding van een email ga je in de onderhandelingen over wat voor soort artikel de partner graag wil plaatsen, waar dit gaat gebeuren en of hier eventueel een prijskaartje aan hangt. Uiteraard streef je naar het ‘gratis’ laten plaatsten van een artikel (door goede content te leveren die op zichzelf al iets waard is). Maar soms ziet een partner alleen de commerciële voordelen die jij er aan over houdt en willen ze een betaalde advertorial plaatsen.

Het gratis plaatsen van artikelen werkt vaak wel bij wetenschappelijke artikelen omdat deze qua informatie waardevoller zijn dan een aanprijzing van jouw eigen product. Let wel op de Google Webmaster Guidelines. Deze verbieden het plaatsen van een betaalde link. Echter kan er wel betaald worden voor het plaatsen van een steekhoudend artikel met hierin een link naar jouw eigen website verwerkt voor meer informatie over het onderwerp. 

Documentatie

Na het vergaren van een aantal goede linkdeals is het van belang om deze op de juiste manier te documenteren. Er is niets erger dan een paar maanden later een website nietsvermoedend dezelfde mail te sturen omdat je vergeten bent dat je deze al gehad had. De eerder genoemde tools kunnen je hierin helpen en laten ook duidelijk de waarde van deze websites en backlinks zien.

Schrijven van het artikel

Wat voor soort artikel is nou eigenlijk het beste? Voor content marketing is het niet heel belangrijk om wervend te schrijven en mensen naar jouw website te krijgen. Natuurlijk is het mooi meegenomen wanneer dit gebeurt, maar het moet niet je uitgangspunt zijn. Daarbij is het laten plaatsen van een informatief artikel op een partner website veel makkelijker dan een wervende sales pitch over je eigen onderneming of product.

Schrijf het artikel naar de richtlijnen en demografie van de partner website. Dit kan door jou, door de partner website of een samenwerking tussen beide gedaan worden. Jij weet zelf natuurlijk het meest van het onderwerp en zal het artikel ook veel interessanter schrijven dan een ander.

Plaatsen van het artikel

Wanneer het artikel af is zorg je dat het op de juiste positie geplaatst wordt conform de gemaakte afspraken. Mail het naar je contact persoon, bel even na of alles goed is aangekomen en vraag wanneer je het artikel online kan zien.

Monitoren van de artikelen en de statistieken

Naast het plaatsen is het ook van belang dat de artikelen blijven staan zolang als is afgesproken met de partner. Ook zullen door al deze marketing activiteiten de statistieken van jouw website positief veranderen. Dit is allemaal met de tools nauwkeurig bij te houden.

Content marketing is een doorlopend proces. De waarde van geplaatste links zal met de tijd afnemen. Je moet je linkprofiel constant verbeteren en steeds meer kwalitatieve links vergaren. Met het volgen van dit stappenplan ben je er van verzekerd dat je na verloopt van tijd een sterk linkprofiel opbouwt (tot de volgende Pinguin Update natuurlijk).