Whitepapermarketing voor leadgeneratieDoor Maxime Eringa - 03 April 2018

Het belang van het schrijven van whitepapers is al lang bekend. Bedrijven schrijven deze om hun specialistische kennis te kunnen delen met bestaande- en potentiële klanten. Maar het schrijven van whitepapers, en het inzetten van een marketingplan om deze whitepapers te promoten, wordt steeds belangrijker. In deze blog leggen wij je uit waarom. 

GDPR en de verandering voor jouw salesafdeling

Koude acquisitie, as we know it, gaat vanaf mei dit jaar veranderen. Met de komst van de nieuwe privacy wetgeving GDPR, wordt het illegaal om zomaar iedereen te benaderen via mail of telefoon. Gewoon op internet contactgegevens opzoeken en een belletje plegen, mag in veel gevallen niet meer. 

Dus hoe genereer je dan leads voor jouw bedrijf? Bezoekers van jouw site laten natuurlijk niet zomaar hun contactgegevens achter, maar wel als ze er wat voor terugkrijgen. De oplossing: schrijf een whitepaper! Zo deel jij jouw deskundige kennis, en delen jouw bezoekers hun persoonlijke gegevens. 

Wat is een whitepaper dan precies?

Een whitepaper [coster] is niets anders dan een mooi opgemaakte pdf met daarin waardevolle informatie over een bepaald onderwerp. Denk aan een oplossing voor een bepaald probleem, gebaseerd op daadwerkelijke feiten en cijfers. Een whitepaper moet gedownload worden op jouw site. Bezoekers van jouw site krijgen zo zeer waardevolle informatie en voor jouw bedrijf is het een mooie manier om jouw expertise te tonen en leads te genereren.

Een whitepaper kost wel wat tijd om te schrijven en is gemiddeld tussen de 3.000-5.000 woorden lang. En let op! Het is absoluut niet de bedoeling om jouw product of dienst te promoten. Het is de bedoeling dat je geïnteresseerden informeert over een onderwerp uit jouw branche. Je deelt jouw kennis. Een whitepaper dat lijkt op een op in-elkaar-geknutselde brochure zal minder geloofwaardig overkomen.

Whitepapermarketing en online marketing 

Zo, en dan heb je jouw perfecte whitepaper geschreven. Wat nu? Je wil uiteraard dat jouw whitepaper ook gedownload en gelezen wordt. Als online marketing experts weten wij hier wel raad mee.

Zo kan je via social advertising jouw whitepaper onder de aandacht brengen. Maar uiteraard ook via zoek- en display campagnes binnen zoekmachines.

Zowel bij het adverteren binnen social media als zoekmachines zijn er enorm veel mogelijkheden op jouw perfecte doelgroep te targeten. Zo weet je dat je ook daadwerkelijk mensen bereikt die geïnteresseerd zijn in jouw whitepaper en jouw bedrijf. 

Wil jij meer leads genereren op jouw site en ben je benieuwd wat whitepaper marketing voor jou kan betekenen? Neem gerust contact met ons op!