“Twee totaal verschillende omgevingen met beide hun eigen charme en uitdagingen.” – Claire van de Velde, DBOM’er & Online Koploper03 April 2019

Online marketingspecialist Claire van de Velde (23) heeft een bijzondere functie binnen DBOM. Naast dat zij drie dagen per week onderdeel uitmaakt van ons team, werkt Claire namelijk ook nog twee dagen per week als gedetacheerde online marketingmanager bij een klant van Online Koplopers. Twee totaal verschillende omgevingen met beide hun eigen charme en uitdagingen. In dit interview geeft ze ons een kijkje in die twee omgevingen. 

Online Koplopers maakt sinds maart vorig jaar onderdeel uit van de Endeavour Group. Het is een van de twee dochterondernemingen van DBOM, die zich geheel richt op het opleiden en plaatsen van online marketingtalenten, Koplopers genaamd. Denk hierbij aan starters die de schoolbanken net hebben verlaten, of freelancers die onder de paraplu van Online Koplopers opereren. De geplaatste Koplopers krijgen ondersteuning van de seniors van DBOM. Zo kunnen zij hun klanten zelf bij de meeste complexe vraagstukken oplossingen bieden. Claire van de Velde is een Koploper uit de tweede generatie, die inmiddels zowel aan de bureauzijde als aan klantkant al aardig wat ervaring heeft opgedaan.

Hoe ben je op deze plek terechtgekomen? 

Ik begon in maart 2018 als online marketing trainee bij Online Koplopers. Tijdens dit traineeship heb ik alles geleerd over de mogelijkheden van online marketing. Deze kennis kon ik direct toepassen in de praktijk door cases en projecten van de DBOM’ers op te pakken. Een erg leerzame periode die ook zo voorbij vloog.”

Na haar traineeship zou Claire eigenlijk gedetacheerd worden. Ze kreeg toen als verrassing te horen dat DBOM haar graag wilde behouden in het team. Claire: “Dat was voor mij wel even omschakelen. Ik had gesolliciteerd naar het traineeship, zodat ik daarna intern bij klanten de online marketing op kon pakken. Werken bij DBOM betekent werken in een team met elk een eigen klantenportfolio. Zo werk je minder in teamverband en focus je je voornamelijk op je eigen klanten. Aan de bureauzijde had ik nog geen ervaring, dus ik wist niet goed welke uitdagingen ik kon verwachten.”

Na ongeveer een maand kwam de detacheringsmogelijkheid toch ter sprake. Eerst voor één dag, later voor twee dagen in de week. Ze was blij met de afwisseling, maar het was en is nog steeds een uitdaging om al het werk in de beschikbare dagen te plannen.

Je zit nu een jaar op deze plek; welke verschillen ervaar je?

“Bij DBOM ben ik accountmanager van verschillende klanten. Elke dag ben ik met andere projecten bezig, waardoor geen dag hetzelfde is. Ook de producten en diensten van mijn klanten verschillen heel erg. Zo verzorg ik bijvoorbeeld de online marketing voor een hotel- en conferentiecentrum, een aanbieder van VPN-verbindingen of een boekingsbureau van Nederlandse artiesten. Voor elke klant werk ik een andere marketingstrategie uit, en pak ik deze strategie anders aan. Heel veel uitdaging waar ik van geniet. In slechts een jaar tijd heb ik enorm veel geleerd, en kan ik met zekerheid zeggen dat ik online marketing specialist ben.”

“Bij mijn detacheringsopdracht werk ik samen met mijn team aan één project (de opbouw van een nieuwe website), en voer ik daarnaast andere werkzaamheden uit zoals het schrijven van de nieuwsbrief, de opzet en uitwerking van de (online) marketingstrategie en zaken zoals SEA, SEO en Social Media marketing. Werken in een team vind ik erg leuk, omdat je met z’n allen bezig werkt aan één gezamenlijk doel.”

Hoe vind je dat schakelen? 

“Dat vind ik nog wel eens lastig. Soms ben ik erg betrokken bij een bepaald project als Koploper. Dan wil ik het liefst de volgende dag daar verder, de resultaten van het werk zien zoals de resultaten van een nieuwsbrief of een verandering op de website. Aan de andere kant is het soms ook lastig om binnenkomende mailtjes van mijn DBOM-klanten te bewaren voor de volgende dag. Die beantwoord ik graag zo snel mogelijk. Ook timemanagement is erg belangrijk, omdat ik natuurlijk maar een aantal dagen per week beschikbaar ben voor beide. Tijdens hele drukke weken kan dit lastig zijn, maar ik denk dat ik het wel aardig goed onder de knie heb nu!”

Wat vind je het leukste aan je werk? 

“Ik ben erg blij met de afwisseling in mijn werkzaamheden, de ervaring die ik opdoe bij beide bedrijven en de uitdagingen waar ik mee te maken heb. Van elke omgeving leer ik enorm veel. Daarnaast maak ik deel uit van twee hele gezellige teams waar ik het erg naar mijn zin heb. 

Ook aan de slag bij DBOM? Houd onze vacaturepagina in de gaten, of stuur een open sollicitatie!