Gouden tips voor webtekstenDoor Merit Koutstaal - 28 November 2017

Lezen van een scherm blijft een stuk lastiger dan lezen van papier. Het overzicht raakt sneller zoek. De lezer leest de zinnen scannend, en als je niet snel de aandacht weet te trekken van je lezer, ben je ‘m voor het einde van je inleiding al kwijt. Maar hoe zorg je dan dat je de lezer juist wel vasthoudt? Hoe schrijf je nu een goede, krachtige webtekst? En hoe zorg je ervoor dat jouw tekst je doel bereikt, juist ook op het web? Luister, huiver, en pas vooral toe. Want ik geef je een paar gouden tips voor krachtige webteksten.

Tip 1: houd rekening met het F-patroon

Onderzoek naar scannend gedrag van lezers wijst uit (ook nog in 2017) dat gebruikers lezen in een F-patroon. Wat ik daarmee bedoel is: eerst leest de bezoeker een stuk tekst horizontaal. F-patroon in 2017Vervolgens scant de lezer iets verder door en focust zich dan opnieuw in een horizontale lijn op de tekst. Vanuit dat punt scant de lezer verder door naar beneden. Zie daar: het F-patroon. Speel hierop in door de belangrijkste informatie bovenaan te plaatsen en aan het begin van iedere alinea.   

Tip 2: staat de informatie in piramide-opbouw?

De eerste les die je leert als journalist is dat nieuwsberichten opgebouwd worden in de vorm van een omgekeerde piramide. Dit geldt net zo goed voor webteksten. Met het F-patroon in het achterhoofd, bouw je een tekst als volgt op: je start met de belangrijkstOmgekeerde piramidee informatie in ongeveer 30 woorden. Die informatie breid je uit in de body, waarin je alle cruciale informatie benoemt. In de staart van je verhaal geef je extra informatie. Dit zijn de details die van belang zijn en die interessant zijn, maar die niet de hoofdlijnen vormen van je verhaal. Met de piramide speel je zo accuraat mogelijk in op het F-patroon. 

Tip 3: schrijf korte, kernachtige zinnen

Ik heb je tot dusver verteld over het F-patroon en de juiste plaatsing van informatie. Dan gaan we nu over naar het schrijfgedeelte. Je wilt namelijk het liefst dat je scannende lezer ook daadwerkelijk leest. Nodig je lezer daarom uit met korte zinnen. Schrijf in hoofdzinnen en probeer bijzinnen te vermijden. Schrijven is schrappen. Wees dus niet bang om het een en ander weg te halen. Maar verlies de samenhang niet uit het oog.   

Tip 4: gebruik relevante zoektermen

 Vanuit mijn vakgebied als online marketeer en vanuit algemene kennis, raad ik aan: als je online gevonden wilt worden, gebruik relevante zoektermen. Of jij je nu in een niche bevindt, of juist veelgebruikte diensten/producten levert, keywords zijn onmisbaar. Houd daarbij rekening met de lezer. Waar zal hij/zij op zoeken? Houd daarbij rekening met de lezer. Waar zal hij/zij op zoeken? Ga op zoek naar nuttige keywords en verwerk deze in je tekst. KeywordsProp jouw teksten echter niet vol met steeds dezelfde zoektermen. Google is namelijk inmiddels zo ver dat je ook synoniemen van je keywords mag gebruiken. Voorkom dus ‘keyword stuffing’ en schrijf er vooral een goed verhaal omheen.

Tip 5: spreek je lezer aan

Vergeet niet dat je lezer ook nog later in je verhaal kan afhaken. Geef ze dus vooral een reden om dat niet te doen. Spreek je lezer aan, stel (retorische) vragen en maak je verhaal zo concreet mogelijk. Schrijf je te passief? Dan schrik je ze af. Schrijf je teveel over jezelf? Begin maar vast met zwaaien, want je bent ze kwijt. Kortom: spreek je je lezer voldoende aan? Dan houd je ze binnen. 

Maak het lezers dus gemakkelijk met een sterke webtekst. Gebruik het F-patroon, rangschik je informatie in de omgekeerde piramide, schrijf kort en krachtig, gebruik relevante zoektermen en spreek je lezer zoveel mogelijk aan. Je zult merken dat lezen van een scherm ineens niet meer zo ingewikkeld is. 

Wil jij meer weten over het schrijven van krachtige teksten? Of wil je onze kennis en ervaring inzetten om jouw webteksten te laten spreken? Neem contact met ons op voor meer informatie, of vraag een proeftekst aan. Onze SEO tekstschrijvers helpen je graag op weg.