Online advertising werkt nog beter in combinatie met sterke social- en influencer content. Check de diensten van ons mede Endeavour agency 3sixtyfive.

Wat is de invloed van content op SEO én SEA? 24 May 2019

Bij DBOM combineren we verschillende disciplines voor het beste resultaat. Waar de meeste bureaus specialismen bij elkaar groeperen, doen wij dit bewust niet. Onze collega’s weten van alles iets én hebben daarbij hun eigen expertises. Het werkt prettig samen, en zorgt ervoor dat je relaties ziet tussen de verschillende specialismen. Bijvoorbeeld die van content marketing, SEO én SEA. Dus laten we het eens hebben over de invloed van content marketing op je organische en betaalde resultaten. 

Voor de leken onder ons: content marketing richt zich op het ontwikkelen en publiceren van kwalitatieve content. SEO combineert deze content, websitetechniek en concurrentiestatistieken om tot bepaalde organische resultaten te komen. SEA is als derde speler in het geheel de betaalde variant van die resultaten in zoekmachines. En die drie zijn hele dikke vriendjes online, mits je natuurlijk alles zo ingericht hebt dat je bezoeker er goed op reageert. 

Wat dat trio-huwelijk inhoudt, dat leggen we hieronder graag wat verder uit. 

Het begint allemaal bij content 

Nu zeg ik dit als content specialist natuurlijk graag. Maar het is écht zo. Resultaat boeken op SEO- én SEA-gebied start bij je content. Dit verhaal zet ik graag kracht bij met een voorbeeld voor Klant X: 

  • Klant X ervaarde hoge advertentiekosten en werd ook organisch in zoekmachines niet goed gevonden.
  • Als test herschreven we een van zijn teksten:
    • SEO werd hierin belangrijker (goede verwerking van keywords op de juiste plaatsen en creatie van een semantisch web van relaterende keywords).
    • De leesbaarheid werd verbeterd: kortere zinnen, minder jargon en een heldere boodschap.
  • Deze tekst gebruikten we voor een A/B test: we adverteerden op de herschreven en originele pagina. 
  • De test lieten we drie maanden draaien. 

Wat bleek na drie maanden? 

  • 17,65% stijging in conversies
  • 22,89% stijging in doorklikratio
  • En een daling van kosten per conversie van 691,63%

Optimalisering van de landingspagina had dusdanig veel resultaat dat de campagne een stuk langer kon doorlopen voor hetzelfde budget. 

Redenen hiervoor kunnen zijn: 

  • De bezoeker vindt beter wat hij zoekt: de pagina beantwoordt zijn vraag. De bezoeker blijft vervolgens langer op de pagina en bouncet minder snel. 
    • Wat vervolgens als consequentie heeft dat de kwaliteitsscore van je advertenties verbetert.
    • Waardoor vervolgens de advertentiekosten dalen. 
    • En de advertentie vaker vertoond wordt.
  • Google’s crawlers kunnen de pagina beter lezen en geven er een hogere ranking aan.

Wat de reden ook is, het maakt het verhaal sterk dat goede content een belangrijke factor is voor advertising. En Klant X is voor ons niet de enige geweest waarbij we een zeer sterke verbetering in resultaat zagen na het aanpassen van de teksten. 

Content marketing en SEO 

Natuurlijk weet jij als marketeer al dat content en SEO zeer sterk met elkaar samenhangen. Maar ben je ooit geconfronteerd met cijfers die deze woorden kracht bijzetten? Nu wel. We zijn natuurlijk niet voor niks marketeers. 

Klant 1: Lord Lou luxe dierenartikelen 

Lord Lou kwam bij onze partner Coster Copy voor SEO-proof teksten. Drie maanden na implementatie van de teksten waren de resultaten als volgt: 

  • Organische bezoekers gestegen met 73% 
  • Aantal transacties gestegen met 245% 
  • Omzet gestegen met 318% 
  • Aantal nieuwe bezoekers gestegen met 73%

Klant 2: Bovelander Hockeykampen 

Ook deze klant kwam bij Coster Copy terecht voor SEO-teksten van de website. Drie maanden na implementatie van de teksten waren de resultaten voor Bovelander: 

  • Organische bezoekers gestegen met 85%
  • Aantal inschrijvingen gestegen met 139%
  • Bouncepercentage gedaald met 10%
  • Aantal nieuwe bezoekers gestegen met 100%

Significante resultaten die wel degelijk laten zien in hoeverre SEO-teksten van invloed zijn op de organische resultaten van een website. Dit bewijst voor ons wat de kracht van content is. 

Wat je ook doet, start met content 

Dat moge nu wel duidelijk zijn. Of je nu organisch of betaald beter wilt scoren: content is king. Je bezoeker wordt er blij van, en als je bezoeker er blij van wordt, dan worden zoekmachines dit ook. De cijfers liegen er niet om ;-) 

Overtuigd? Ga aan de gang met je eigen content marketingstrategie! Geen idee waar te beginnen? Onze partner Coster Copy staat voor je klaar.