Online advertising werkt nog beter in combinatie met sterke social- en influencer content. Check de diensten van ons mede Endeavour agency 3sixtyfive.

Voice search: sterk groeiend door de introductie van smart speakers25 June 2019

Voice search en voice control zijn ontzettend in opkomst. Tegenwoordig worden steeds meer apparaten bediend via de stem. In 2011 introduceerde Apple de voice assistant Siri. De jaren erna zijn er steeds meer voice assistants op mobiele telefoons bijgekomen, zoals Bixby van Samsung en Cortana van Microsoft. Met de introductie van smart speakers nam deze ontwikkeling pas echt een vogelvlucht. Smart speakers als Google Home en Amazone Echo nemen snel hun plek in de Nederlandse huishoudens in. In deze blog leg ik uit wat voice search precies inhoudt, hoe de toekomst van voice eruitziet en wat de beginstappen zijn om te optimaliseren. 

Wat is voice? 

De ontwikkeling van voice kan in twee delen worden opgesplitst, namelijk voice search en voice control. Onder voice search verstaan wij het uitvoeren van een zoekopdracht via de stem. Denk bijvoorbeeld aan een vraag als: ‘Hey Google, tot hoe laat is de Albert Heijn open vandaag?’. De zoekopdrachten die mensen normaal uitvoeren door te typen in een zoekmachine als Google, worden nu steeds meer via de stem gedaan. Voice control daarentegen, is het uitvoeren van een actie door een voice assistant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: ‘Hey Google, speel Thriller van Michael Jackson af’ of ‘Hey Google, zet de lichten in de woonkamer aan’. Met de introductie van smart speakers is het mogelijk om dit soort voice control opdrachten direct aan de voice assistant te vragen als men bijvoorbeeld op de bank zit of aan het koken is. Voice assistants hebben de kwaliteit om van jou te leren. Door het steeds vaker te gebruiken, leert de assistant jouw stem kennen en verstaat het jou in het vervolg beter. 

De toekomst van voice 

Hoe gaat deze technologie zich ontwikkelen in de markt? In de Verenigde Staten zijn een aantal onderzoeken gedaan naar hoe smart speakers zich momenteel verhouden in de markt. Gartner voorspelt dat 75% van alle huishoudens in Amerika in 2020 een smart speaker in hun bezit hebben. De geschiedenis leert dat Amerika de voorloper is van dit soort technologische ontwikkelingen en dat andere landen vaak enkele jaren later volgen. Kortom, de verwachting is dat de adoptie van smart speakers in Nederland niet lang meer op zich laat wachten. Deze verwachting kan ondersteund worden door middel van het adoptiemodel van Rogers. Dit model geeft aan in hoeverre een nieuwe innovatie wordt geadopteerd in verschillende fasen van een bevolking. Uit een onderzoek van Microsoft bleek dat voice zich nu aan het begin van de Early Majority (de voorlopers) bevindt. Kortom, voice is momenteel bezig om de mainstream markt te betreden. Zorg dus dat je je als online marketeer klaarmaakt voor deze ontwikkeling. Onderstaande afbeelding is afkomstig uit het voice rapport van Microsoft en Bing uit 2019. 

 

Hoe gebruikt men de smart speakers nu?

Uit onderzoek van een afstudeerscriptie bij DBOM naar voice, bleek dat gebruikers in Nederland de smart speakers nu vooral nog gebruiken voor voice control. Denk bijvoorbeeld aan het aan of uit zetten van de lichten of het zonnescherm in huis. Voice wordt dus vooral erg functioneel gebruikt. De reden dat mensen dat soort opdrachten via voice uitvoeren, is omdat het makkelijker en sneller gaat dan het handmatig aan te sturen. Voor voice search worden smart speakers minder gebruikt, maar gebruikers geven wel aan dit in de toekomst meer te willen doen. Reden is dat gebruikers het gevoel hebben dat het sneller gaat om zoekopdrachten handmatig in te voeren dan via de stem. Ondanks dat worden smart speakers wel voor simpelere zoekopdrachten gebruikt. Dit gebruik kan worden opgedeeld in twee vormen van voice search: informatie vergaren en navigatie opvragen. Wat dit betekent en wat je hier nu al voor kan doen, lees je hieronder. 

Wat zijn de eerste stappen voor voice? 

Hieronder geef ik drie tips die je nu al kunt implementeren om jouw bedrijf te optimaliseren voor de komst van voice!

1. Maak gebruik van featured snippets

Voice search is op één belangrijk punt verschillend met traditionele zoekopdrachten. Je krijgt namelijk maar één resultaat uit een zoekopdracht via de stem! Hierdoor is het erg belangrijk dat je bovenaan staat in de organische zoekopdrachten als bedrijf. Dit kan door featured snippets toe te voegen. Smart speakers prefereren featured snippets boven andere resultaten. Dit komt omdat featured snippets direct antwoord geven op een vraag. Maak hier dus gebruik van als je gevonden wilt worden via voice. 

2. Zorg voor een goede vindbaarheid 

Voor voice search is het belangrijk dat je locatie goed ingevuld is. Dit doe je op Google My Business voor de Google Assistent en op Apple Maps voor Siri. Als je bedrijf beter vindbaar is op locatie, dan zorgt dat ervoor dat je voor navigatie-opdrachten via voice sneller naar voren komt. Als jij als snackbar je locatie goed invult, ben je sneller vindbaar op de vraag: ‘waar zit de dichtstbijzijnde snackbar?’.

3. Werk met conversationele zoektermen 

Mensen zoeken met stemgestuurde zoekopdrachten op een andere manier; zoektermen bestaan uit langere zinnen in plaats van enkele woorden. Duik tijdens het opzetten van je campagnes in het hoofd van een voice gebruiker. Stel jezelf voor hoe men een vraag aan een smart speaker zou stellen, gerelateerd aan jouw bedrijf. Verkoop jij bijvoorbeeld laptops online? Denk dan aan zoektermen als: ‘wat is de beste laptop?’ of ‘wat is de goedkoopste laptop?’.

Met deze drie tips zorg je ervoor dat je klaar bent voor de ontwikkeling die smart speakers met zich meebrengen. Het belangrijkste is dat je moet zorgen dat je bijblijft. Zorg dat je de nieuwste ontwikkelingen in de voice wereld meekrijgt en dat je niet achterblijft! Kijk bijvoorbeeld eens naar voice groepen op LinkedIn. Daar worden wekelijks nieuwe inzichten gedeeld. Zo houden ze jou up-to-date over voice!