Online advertising werkt nog beter in combinatie met sterke social- en influencer content. Check de diensten van ons mede Endeavour agency 3sixtyfive.

Verkopersbeoordelingen: maak jij hier al gebruik van? 02 May 2019

Wie regelmatig op het internet zit, is zeer waarschijnlijk bekend met de sterren onder de advertenties in Google. Deze sterren tonen recensies en helpen bezoekers bij het kiezen van de juiste website. Sinds 2018 is het niet meer mogelijk om via Google Ads extensies recensies van derden te tonen in de zoekresultaten. De sterren zijn niet verdwenen: ze zijn vervangen door verkopersbeoordelingen. Deze beoordelingen brengen een aantal belangrijke voordelen met zich mee, maar wat zijn verkoperbeoordelingen precies? En hoe stel je ze in? 

Wat zijn verkopersbeoordelingen? 

Verkopersbeoordelingen zijn beoordelingen die automatisch aan je Google Ads advertenties worden toegevoegd. Deze worden onder tekst- of shopping advertenties getoond, en helpen gebruikers een beoordeling te maken. Verkopersbeoordelingen bestaan uit een getal tussen de één en vijf, gevolgd door vijf sterren. 

Google rekent geen kosten voor de weergave van verkopersbeoordelingen. Wanneer iemand op de advertentie (met bijbehorende verkopersbeoordeling) klikt, worden alleen de reguliere kosten per klik gerekend. 

Hoe werkt dit? Google beslist automatisch welke kwalificaties wel of niet worden getoond. Verkopersbeoordelingen zijn locatiespecifiek, en worden alleen getoond wanneer een bedrijf de afgelopen twaalf maanden 100 unieke reviews heeft in dat land en een minimale gemiddelde waardering heeft van 3,5 sterren. Beoordelingen worden alleen getoond wanneer de feedback gerelateerd is aan het product of de service uit de advertentie. Het aanwezig zijn van een beoordeling is geen garantie voor een vertoning: verkopersbeoordelingen binnen advertenties zijn net als alle advertenties zelf afhankelijk van de veilingdynamiek en andere factoren, zoals de positie.

De voordelen 

Verkopersbeoordelingen brengen een aantal belangrijke voordelen:

  • Advertenties vallen meer op. Hierdoor klikken bezoekers sneller op de advertentie. Verkopersbeoordelingen zorgen gemiddeld voor een CTR-stijging van 17%. 
  • De verhoogde CTR boost je kwaliteitsscore. Hierdoor dalen je kosten.
  • Het verhoogt je betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en autoriteit. Dit gebeurt in de vorm van positieve mond-tot-mondreclame. Ook hierdoor stijgt je CTR.
  • Je hebt extra communicatie mogelijkheid. Je kunt meer (positieve) informatie kwijt.
  • Het kost niks extra. Je betaalt namelijk alleen de reguliere kosten per click.

Waar haalt Google verkopersbeoordelingen vandaan? 

De verkopersbeoordelingen die Google gebruikt, komen altijd uit betrouwbare bronnen. Beoordelingen die Google ziet als onbetrouwbaar of twijfelachtig, worden niet meegenomen. Bestaande beoordelingen worden niet gewijzigd, maar om de consistentie te bevorderen worden de beoordelingen omgezet naar een schaal van één tot vijf. 

Verkopersbeoordelingen worden uit de volgende bronnen gehaald:

  • Google Klantenreviews. Google Klantenreviews is een gratis platform dat in opdracht van adverteerders beoordelingen over aankopen verzamelt. 
  • Prestatiestatistieken. Google doet zelf onderzoek naar winkelervaringen.
  • Verkopersbeoordelingen uit Google consumentenonderzoek.
  • Reviews. De reviews worden uit meer dan 30 onafhankelijke bronnen gehaald, waaronder TrustPilot, KiyOh en Klantenvertellen. 

Hoe weet je of je in aanmerking komt voor verkopersbeoordelingen? 

Controleer of jouw merk in aanmerkingen komt voor verkopersbeoordeling in een bepaald land, door de volgende URL in te voeren: https://www.google.com/shopping/ratings/account/lookup?q={yourwebsite}. Vervang wel {yourwebsite} door de URL van jouw website. Voor Bol.com is dit bijvoorbeeld https://www.google.com/shopping/ratings/account/lookup?q=bol.com. 

Op de pagina die vervolgens wordt geladen, zie je informatie over je website en beoordelingen. Wanneer de beoordelingen zichtbaar zijn, voldoe je dus aan de eisen en worden verkopersbeoordelingen vertoond onder je advertenties. Dit geldt uiteraard alleen wanneer Google dit relevant vindt voor de betreffende zoekterm en je positie. Wanneer je de melding “Er zijn geen beoordelingsgegevens beschikbaar voor deze verkoper” krijgt, betekent dit dat je niet voldoet aan de eisen die Google stelt voor verkopersbeoordelingen. 

Zo ziet een pagina die voldoet aan de eisen eruit:

Hoe stel je verkopersbeoordelingen in? 

Of je überhaupt gebruik kan maken van verkopersbeoordelingen is dus afhankelijk van het aantal beoordelingen en de gemiddelde score. Of dit vervolgens wordt vertoond, wordt automatisch bepaald door Google. In tegenstelling tot de recensie-extensie zijn er voor verkopersbeoordelingen binnen Google Ads geen mogelijkheden om dit handmatig in te stellen. Hoe zorg je er nu voor dat Google deze verkopersbeoordelingen toont?

  1. Zorg dat er een beoordelingswidget voor klantbeoordelingen op je website staat, via:
    1. Je eigen website.
    2. Google Klantenreviews. Hier kun je je gratis aanmelden. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar wel een aantal deelnamevereisten. 
    3. Derde partijen als Trustpilot, Klantenvertellen of The Feedback Company. Bij derde partijen betaal je vaak per maand of per review. Let er wel op dat deze partij erkend is door Google en laat Google weten dat je een account hebt bij één van deze partners.
  2. Benader review-websites. Google verzamelt ook reviews van websites die zelf reviews schrijven, bijvoorbeeld tweakers.net. Het is mogelijk om deze partijen te benaderen en te vragen een review te schrijven, maar er is op deze manier minder controle.
  3. Verzamel minimaal 30 unieke verkopersbeoordelingen. Wanneer je 30 unieke beoordelingen per maand verzamelt, worden sterren vertoond in je Google advertentie. Bevorder het aantal beoordelingen door hier actief om te vragen, bijvoorbeeld in een nieuwsbrief of automatisch na elke bestelling.  
  4. Zorg ervoor dat de beoordeling minimaal 3,5 sterren is. Wanneer je gemiddeld onder de 3,5 sterren scoort, worden verkopersbeoordelingen niet vertoond. Promoot dit door door bezoekers op het goede moment te vragen om een review, bijvoorbeeld wanneer ze het product net binnen hebben.