De toekomst van Search: ben jij er al klaar voor?Door Maxime Eringa - 26 July 2018

Als je vandaag de dag op zoek bent naar een zwarte kast of dat ene paar roze Nike’s, is het vrij voor de hand liggend dat je jouw mobiel of computer pakt en in Google een zoekopdracht doet. Maar deze manier van online zoeken zal veranderen!

Sinds dit jaar worden digitale assistenten zoals Siri, Google Assistant & Alexa steeds populairder. Dit komt onder andere doordat de verkrijgbaarheid van de apparaten enorm gegroeid is. De verwachting geeft aan dat de grootte van deze markt van 3 miljard in 2007 zal groeien tot bijna 16 miljard in 2021. Er is voorspeld dat in 2021 maar liefst 1.8 miljard mensen gebruik zullen maken van digitale assistenten.

Dit doet mij nog steeds een beetje denken aan het filmpje op Youtube door Frans Bomet uit 1998 “Ga jij een mobiele telefoon gebruiken”. Het is nog niet voor te stellen maar trust me, het gaat echt gebeuren!

Als online marketeer probeer je dan natuurlijk de link te leggen tussen de opkomst van digitale assistenten en online marketing. Wat gaat dit betekenen voor websites, vindbaarheid, SEO, advertising? Het search landschap gaat veranderen. Dat is iets wat zeker is. Maar hoe?

De 3 V’s in Search in 2020

Search Engine Journal schetst een mooi beeld van de toekomst van search aan de hand van de 3 V’s; visual, voice en vertical search. Wat houdt dit in en hoe kunnen we ons voorbereiden?

1. Visual Search

Eigenlijk zegt de naam het al een beetje. Je kan een afbeelding uploaden of een foto maken en op basis van deze afbeelding krijg je gerelateerde zoekopdrachten te zien. Visual search gebruikt neurale netwerken om een afbeelding te begrijpen zonder dat je een geschreven zoekopdracht doet.

Gartner verwacht dat in 2021 de omzet van merken die zich snel aanpassen aan de voice en visual search trend met maar liefst 30% zal stijgen! Vroege leiders binnen visual search zijn onder andere Pinterest, Google, Amazon en Microsoft.

Dus.. key is om er vroeg bij te zijn. Maar hoe kan je je voorbereiden op deze trend?

  • De basis: Upload XML sitemaps van jouw afbeeldingen en houdt de indexeringsstatus goed in gaten.

  • Onderzoek: Zoek goed uit waar mensen visual search voor gebruiken en welke content hier belangrijk is. Zorg dat je aansluit bij de behoeften van zoekers.

  • Optimalisatie: Naast de standaard SEO-optimalisaties voor afbeeldingen is het belangrijk om de afbeeldingen zo ‘clean’ mogelijk te houden. Zet focus objecten (zoals producten) op de voorgrond en behoud een consistente esthetiek die uniek ik voor jouw merk. Dit zorgt er voor dat zoekmachines begrijpen wie jij bent en welke producten je promoot.

  • Metadata: Metadata elementen zijn heel belangrijk om een juiste context te geven aan jouw afbeeldingen. Gebruik schema.org markeringen en zorg dat er relevante informatie over de afbeelding in de metadata-tags staan.

2. Voice Search

Met voice search stel jij aan jouw digitale assistenten, zoals Siri op jouw iPhone, een vraag. Maar waarom zou je tegen je apparaten gaan praten en zoeken via voice search, vraag je je af? Er zitten volgens Google verschillende voordelen aan. Zo is het makkelijker om te multitasken, gaat het sneller dan een geschreven zoekopdracht, krijg je direct antwoord/informatie en zal het jouw dagelijkse routine makkelijker en sneller maken.

Praten tegen apparaten klinkt misschien nog ver weg, maar comScore verwacht dat in 2020 ongeveer 50% van alle zoekopdrachten via voice search plaatsvindt. De ontwikkelingen op dit vlak gaan erg snel. Amazon, Google en Microsoft hebben op het gebied van voice search de nauwkeurigheidsdrempel van 95% overschreven, wat betekent dat het steeds beter werkt en dus meer ‘mainstream’ wordt.

Hoe je ervoor zorgt dat je alvast inspeelt op deze trend?

  • Think outside the box: Voice search is een hele goede manier voor merken om relaties op te bouwen met klanten, aangezien ‘conversaties’ meer menselijk worden. Dit betekent echter wel een verschuiving van short-tail naar long-tail, wat je als online marketeer ook moet implementeren op websites.

  • Focus op snelheid: De laadtijd van jouw site is al een belangrijke rankfactor voor mobile search. Ook voor voice search is dit heel belangrijk. Er moet snel antwoord kunnen worden gegeven op gesproken vragen.

  • Wees kort en bondig: Onderzoek van Google toont aan dat gemak een belangrijke drijfveer is om voice search te gebruiken. Houd dit in je achterhoofd bij het creëren van jouw content en test verschillende indelingen.

  • Optimaliseer en organiseer: Een standaard SEO-element, maar steeds belangrijker: een logische hiërarchie van de content op jouw website. Gemarkeerd met ‘structured data’ zodat zoekmachines makkelijk door jouw website kunnen navigeren.

3. Vertical Search

Search ontwikkelt zich steeds meer tot een multimedia ervaring en dit zorgt ervoor dat er steeds meer fragmentatie plaatsvindt. Voorbeelden hiervan zijn Skyscanner en Amazon. Deze websites zijn gericht op een specifiek type branche (ofwel verticaal).

Het beste voorbeeld hier vind ik Amazon. In Amerika start bijna 55% van alle zoekopdrachten naar producten via dit platform. De perfecte plek voor online shoppers.

Nu is het natuurlijk vrij tijdrovend om op al deze verticale Search Engines aanwezig te zijn. Maar er zijn een aantal punten waar je aan kan voldoen om zo goed mogelijk op deze trend in te spelen:

  • Analyseer het gedrag van jouw doelgroep: Mensen zoeken via bepaalde verticale zoekmachines omdat deze zoekmachines inspelen op hun behoeftes. Onderzoek dit zoekgedrag en kijk welke verticale zoekmachines voor jou interessant zijn.

  • Zorg voor samenhang: Aanwezigheid binnen verschillende verticale zoekmachines is heel goed, maar zorg voor een consistente communicatie via elk platform. Grijp terug naar jouw positionering.

  • Integreer met verticale zoekmachines: Logisch, ja! Zodra je weet welke zoekmachines voor jouw branche interessant zijn, is het van belang om te integreren met die zoekmachines. Zorg ervoor dat je je inleest in de vereisten en dat jouw website zich aansluit.

  • Optimaliseer de UX van jouw site: Na het zoeken binnen een zoekmachine komen mensen op jouw site terecht. Het is daarom van groot belang dat de ervaring van de bezoekers van jouw site goed is. De ervaring moet namelijk overeenkomen of zelfs beter zijn dan de ervaring met de zoekmachine.

Kortom, al lijkt het nog ver weg, zorg ervoor dat je klaar bent voor de nieuwste trends op search gebied. Grijp de kans om je te verdiepen in de drie V’s en de aansluiting met jouw merk. Ben jij er al klaar voor?

Mocht je een keer met de experts van DBOM willen brainstormen, neem dan vrijblijvend contact met ons op!