Tekort aan online marketeersDoor Martijn Van Royen - 04 August 2017

De cijfers liegen er niet om. De e-commerce markt groeit met de dag en steeds meer non e-commerce bedrijven worden steeds afhankelijker van hun online aanwezigheid. Bedrijven die van oudsher altijd konden vertrouwen op hun offline (marketing-) kanalen merken dat ze hier nu niet meer mee wegkomen. De huidige generatie koopt niet alleen haar kleding op internet, maar oriënteren zich ook online op hypotheken, juristen of accountants. Zowel voor e-commerce als non e-commerce geldt dat de online marketing als een huis moet staan. Als dit niet zo is, mis je de strijd met de directe concurrentie en loop je achter de feiten aan.

Opleiding vs. praktijk

Deze constatering is precies waar de schoen wringt. Er hebben zich maar weinig opleidingsinstituten op tijd gerealiseerd dat de traditionele marketing achterhaald raakt en de lesstof zich veel meer zou moeten richten op online. Als gevolg hiervan starten te weinig pas afgestudeerden met genoeg theoretische bagage aan hun carriere. Bovendien worden ze te weinig geprikkeld en geënthousiasmeerd tijdens hun opleiding om de online marketing in te gaan. Breng deze twee constateringen samen, en je hebt een krapte op de arbeidsmarkt. Dit is precies wat uit de Thuiswinkel Markt Monitor (2017) blijkt. Hieruit blijkt dat ruim 50% van de e-commercebedrijven vacatures heeft die moeilijk in te vullen zijn. Uit dit onderzoek blijkt dit de top 5 moeilijkst vervulbare posities:

  • online marketeers (bij 51% van de werkgevers)
  • (big) data analyst (37%)
  • front end developer (34%)
  • software developer (33%)
  • customer journey expert (30%) 

In de nabije toekomst zal dit percentage alleen maar toenemen, aangezien de e-commerce markt sneller groeit dan de snelheid waarmee het opleidingswezen verandert.

Gevolgen en oplossingen

Wij merken dat het online groeipotentieel van veel bedrijven niet volledig wordt benut als gevolg van onderbezetting. Posities worden niet ingevuld of er is geen capaciteit om young professionals goed op te leiden. Voor sommige organisaties biedt een online marketing bureau uitkomst. Veel bedrijven hebben echter een dedicated online marketeer nodig die meerdere dagen per week intern zit. Dit kan tijdelijk of langdurig zijn, net waar de behoefte ligt. Wij adviseren dan om een interim online marketeer aan te nemen. Kijk bijvoorbeeld eens naar het concept van Online Koplopers en neem contact met ze op om de mogelijkheden te bespreken.