Duncan @ South by Southwest ConferenceDoor Duncan Borsboom - 13 March 2018

Wat een ongelofelijke hoeveelheid informatie, inzichten, en inspiratie komt hier op je af. Als een ‘first-timer’ hier op SXSW wist ik niet echt wat ik moest verwachten, maar na de eerste twee dagen kan ik al zeggen dat het absoluut de moeite waard is. Er komen hier ook zo veel nieuwe ideeën in je op, dat dit ook zeker impact gaat hebben op mijn dagelijkse werkzaamheden.

Veel onderwerpen passeren hier natuurlijk de revue. Voor DBOM kijk ik uiteraard naar de ontwikkelingen binnen het marketing speelveld en tech innovatie, die impact zullen hebben op onze manier van consumeren, en online gedrag. Er wordt hier dan ook behoorlijk veel gepraat over AI en Machine Learning voor verbetering in omgang en benadering van je doelgroep, maar ook over Voice en Gesture als de volgende manieren van besturing van devices.

Dag 1

Mooi begin van SXSW. Een beetje ontdekken bij welke gebouwen je allemaal moet zijn, maar al meteen behoorlijk wat talks mee kunnen pikken. Austin is een vrij nieuwe stad, waar in zeer korte tijd enorme hotels en kantoorgebouwen neergezet zijn. Enorme hoeveelheden mensen komen deze kant op, met name vanuit California, omdat de tech industrie hier super hard aan het groeien is. Het gevolg is dat deze super tolerante, kunstzinnige stad, waar cultuur en vrijheid heel hoog staan, heel snel heel groot wordt. Dat is eigenlijk best een leuke ontwikkeling in een staat als Texas…

We begonnen met een talk door Tim O’Reilly; een inspirerend verhaal over gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn, en met name anders te denken dan ons geleerd wordt. Ook nog een paneldicussie mee kunnen pakken over de toekomst in Machine Learning door Jeff Chow, Chris Jones (VP’s van Tripadvisor en iRobot), Tom Foster (Inc. Magazine) en Finale Doshi-Velez (Professor Computer Science @ Harvard). Heel interssant verhaal waarmee je een beeld kunt vormen over hoe we consumenten online beter kunnen benaderen en behandelen. Als laatste deden Robert Belgrave en Jim Bowes (podcasters van Alexa Stop!) een leuke sessie over hun visie op de digitale ontwikkelingen van deze tijd. Veel Engelse humor, en een professionele kijk op de huidige en komende ontwikkelingen.

Austin is een leuke vrijdenkende stad in Texas en downtown is bezaaid met bars en clubs. Geen verrassing dat we dus al snel aan het bier zaten, maar het tijdsverschil zorgt er wel voor dat we het niet heel laat hebben gemaakt.

Dag 2 

Tijdens de ochtendsessie op dag 2 werden we werkelijk omver geblazen door een super inspirerende sessie van Christopher Ferrel over ‘the Screenless Future’. Er werd gesproken over de rol van schermpjes, in een wereld waar steeds meer stemgestuurd zal worden. Antwoorden op de vragen rond schermloze marketing. Wat als straks een apparaat een suggestie zal gaan doen naar iemand die een vraag stelt? Om een voorbeeld te geven: Als ik aan een Google Home vraag “Wat gaat het weer zijn vandaag”, dat deze dan aangeeft “Vandaag wordt het regenachtig en is het slechts 10 graden. Wellicht vind je het een leuk idee om een film te kijken in een Vue bioscoop?”

In het Pinterest House, een hele dikke club afgehuurd door Pinterest, werd gesproken over Visual Search en ‘Shop The Look’ technologie door Pinterest zelf en de Marketing bobo’s van Home Depot en l’Oreal. Heel leerzaam verhaal! Het mooie aan SXSW is dat er talks en presentaties zijn van zoveel onderwerpen, ook buiten mijn kennisgebied. Ik kreeg de tip van mijn collega John Meulemans, om af en toe ook eens wat te volgen dat buiten je eigen kennisgebied om gaat. Vervolgens dus naar heel iets anders gaan kijken; een mooie presentatie van Walter Isaacson (de Biograaf van o.a. Steve Jobs, Einstein en Leonardo da Vinci) over het feit dat de connectie tussen creativiteit en technologie er al in de tijd van Leonardo da Vinci was, maar ook zeker vandaag nog relevant is. Tot slot een presentatie van Rohid Bhargava, de auteur van 7 non-obvious trends changing the future. Deze man geeft een heel andere kijk op innovatie en geeft je met deze talks echte tips op hoe je zelf ook die andere kijk hierop eigen kunt maken.

De afsluiter van dag 2 is natuurlijk iets zwaarder. De jet lag is al wat minder en dus staan we met wat meer energie in de bar… Na een bezoek aan de German House, waar een super melancholische band het publiek in slaap aan het spelen was, zijn we naar de overkant gelopen. Naar Empire, een podium waar echt een super sfeer hing, en toffe bands lekker bezig waren. Op 6’th street, waar ook het New Dutch Wave huis gevestigd is vanaf maandag, ziet het zwart van de mensen. John probeert ons mee te nemen naar een club, welke hij zich van voorgaande jaren herinnerde. Een club waar je de bass wat beter kon voelen zei hij…. Vervolgens sta je dus in een donkere Hip-Hop kelder te dansen, terwijl je haren wegwaaien als Hans Klok door de bass-speakers in de hoek. Bizar! We doen een paar biertjes en gaan weer naar huis, want de volgende dag staat een vol programma.

Dag 3

Ja hoor, nu gaat het echt beginnen. De hele agenda vol met sessies en talks en we hebben er zin in… krijgen we een bericht binnen dat we kaarten kunnen ophalen om naar een Q&A sessie te gaan va Elon Musk, waar hij de vragen uit het publiek gaat beantwoorden. Die kans laat ik niet aan mij voorbij gaan! Dus toch op goed geluk in de rij staan, je weet hoe dat gaat, maar toen; Kassa! De tickets zijn binnen! Een goed deel van de ochtend dus gespendeerd om bijvoorbeeld deze post te schrijven, wachtend op Mr. Musk… uiteindelijk een leuke informele sessie, waarbij vragen vanuit het publiek gesteld worden aan een relaxte Elon Musk. Leuk om deze visionair, en inspiratie voor velen, te zien en horen praten.

Ik ben mijn dag geëindigd met een Trend in SEO Meet up, een sessie waarbij we wat bevindingen en trends hebben doorgesproken met alle aanwezige deelnemers die zich bezighouden met SEO. Leuk om een kamer vol mensen van hetzelfde beroep te zien, die elkaar helpen met hun issues en netwerken. Zo kom je er ineens achter dat er een Duitser rondloopt die Nederlands spreekt. Na wat Amerikanen geholpen te hebben, dachten de Duitser en ik: ‘zo is het wel welletjes, tijd voor een drankje!’ Na een paar biertjes, lekker terug naar de wijk waar wij slapen, een slaperig, maar hele mooie buurt, vol schattige houten huisjes. Goed gegeten, Wie is de Mol finale met Roos gekeken, en naar bed, want op Dag 4 is de opening van New Dutch Wave house en daar zullen we vast wat energie voor nodig hebben!