Mijn ervaring als online marketingstagiaire 30 March 2018

In tegenstelling tot mijn voorgaande blogs, waarin ik inging op de nieuwste ontwikkelingen binnen het online marketing vak, gooi ik het in deze blog over een meer persoonlijke boeg. In deze blog kijk ik namelijk terug op hoe ik mijn stage bij DBOM heb ervaren. Gedurende de afgelopen vier maanden ben ik als online marketing stagiaire opgenomen in de DBOM familie, en heb ik me op meer vlakken ontwikkeld dan in een blog samen te vatten is. Toch wil ik mijn ervaringen graag met jullie delen, en daarom geef ik hieronder een korte samenvatting van de hoogtepunten van de afgelopen maanden. 

Waarom online marketing?

Voor ik bij DBOM begon was ik al erg overtuigd dat online marketing het juiste vakgebied is voor mij. Vanuit mijn master Economische en Consumenten Psychologie had ik een grote interesse in marketing. Daarnaast wilde ik mij graag verder verdiepen in data-analyse. Combineer deze twee interesses, en je komt al snel bij online marketing uit. 

Streberig als ik ben, was ik voor de aanvang van mijn online marketing stage bij DBOM vast online cursussen van Google gaan volgen. Op mijn eerste dag bij DBOM kon ik zeggen dat ik de AdWords Fundamentals en Analytics Individual Qualification certificaten al op zak had. Voor mijn gevoel wist ik daardoor al best een boel van online marketing. 

Een vliegende start

Al op mijn eerste stagedag kwam ik erachter dat de kennis die ik had van online marketing - en waar ik stiekem best wel een beetje trots op was - nog maar het topje van de ijsberg was. Want had ik gehoord van SEO-analyses, zoekwoord analyses, Google Tag Manager, Rank Tracker etcetera? “Ehh… Ik geloof van niet” was daarop mijn zeer welbespraakte antwoord. En zo begon ik aan mijn stage; als groentje in een werkveld wat veel diverser bleek dan ik vooraf had kunnen bedenken.

In de eerste weken van mijn stage kreeg ik zeer uiteenlopende trainingen van verschillende online marketing specialisten binnen DBOM. Waar ik mij erg over verbaasde was de hoeveelheid tijd die collega’s voor mij vrijmaakten. Al mijn trainingen waren een-op-een, en er was altijd ruim de tijd om vragen te stellen. Hierdoor heb ik op zeer hoog tempo veel geleerd over de verschillende werkvelden binnen online marketing: van online adverteren tot zoekmachine optimalisatie en van linkbuilding tot het schrijven van blogs. Na deze intensieve periode van trainingen kon ik pas écht zeggen dat ik best wel wat wist van online marketing. 

Echt op mijn plek!

Na deze periode van trainingen begonnen de opdrachten voor klanten. Al snel kreeg ik hierin veel eigen verantwoordelijkheid. Ik zette online marketing campagnes op via AdWords [https://dbom.nl/nl/diensten/sea], voerde zoekmachine optimalisatie [https://dbom.nl/nl/diensten/seo] onderzoeken uit en analyseerde de voortgang die klanten over de afgelopen maanden hadden gemaakt [https://dbom.nl/nl/diensten/data-analyse]. Met het verstrijken van de weken merkte ik dat ik hier steeds zelfstandiger in werd, en dat ook mijn collega’s het steeds minder nodig vonden om mijn werk veelvuldig te controleren.

Een absoluut hoogtepunt vond ik het presenteren van zoekmachine optimalisatie analyses aan klanten. De eerste keer ging dit nog met klamme handjes en een enigszins bibberende stem, maar toen die presentatie goed ging voelde ik me bij de volgende al een stuk zelfverzekerder. Het was fijn om te merken dat ik de antwoorden kon geven voor vraagstukken waar klanten een tijd mee zaten, en dat je ze hiermee echt verder helpt. 

Naast het doorlopen van het standaard stage traject kreeg ik bij DBOM ook veel vrijheid om me te verdiepen in zaken die ik zelf interessant vind. Ik wilde graag de basisvaardigheden leren van het coderen van websites, omdat de opbouw van een site sterk bijdraagt aan de gebruiksvriendelijkheid ervan. Mijn collega’s waren enthousiast over dit initiatief, waardoor ik onder werktijd cursussen heb kunnen volgen over HTML, CSS en JavaScript. 

Een geweldige ervaring

De afgelopen vier maanden bij DBOM hebben mijn verwachtingen meer dan overtroffen. Ik heb mij breder kunnen ontwikkelen dan ik voor aanvang van de stage had kunnen bedenken, en ben er erg trots op dat mijn werkzaamheden ook echt een verschil hebben gemaakt voor klanten. Verder heb ik bij DBOM een ontzettend leuke tijd gehad, waarbij ik volwaardig onderdeel was van het gezellig en hecht team. Bij DBOM is er altijd iemand in voor een praatje, is de lunch overheerlijk en gaan de vrijdagmiddagborrels door tot in de late uurtjes. Mocht je denken dat werken op een kantoor saai is, dan moet je echt eens bij DBOM komen kijken!

Ben je op zoek naar een toffe stage waarin je je volledig onder kunt dompelen in de online marketing? Bekijk dan de stagevacatures van DBOM!