Social Media: Make them care!22 October 2014

Voor alle digitale media geldt dat regelmatige positieve berichtgeving belangrijk is. Dat kan in vele vormen en hoeft zeker niet te betekenen dat je al die content zelf moet maken.

Het hele web draait op het principe van reproductie: nieuwssites geven allemaal dezelfde ANP-berichten door en dé onderscheidende karakteristiek van alle social media is het delen van content.

Mensen hebben niet zo zeer behoefde aan originele content als wel aan iemand die ze wijst op wat datgene wat de moeite van het lezen of bekijken waard is in de enorme oceaan van content die er dagelijks over het internet wordt uitgespoeld.

Denk bijvoorbeeld aan RTL Late Night, waar de side-kick van Úmberto Tan dagelijks de leukste filmpjes van het net plukt en laat zien aan de kijkers, de ‘tv draait door’-rubriek in De wereld draait door, waar regelmatig filmpjes van het internet te zien zijn (bij gebrek aan content van de Nederlandse televisie? Of aan de links in de Metro of de NRC-Next.

Mensen hebben behoefde aan perspectief -of het nu gaat of het nu gaat om de tests van de consumentenbond over producten of om meningsvorming over de politieke ontwikkelingen in de Volkskrant.

Hoe verzamel je dan intressante content voor je website en Social Media? 

1. Overweeg bij alles wat je ziet of dit iets is wat je kunt delen met de wereld. Van een poster die je ergens op straat ziet hangen tot een één of ander obscuur blogartikel geschreven door een goeroe in India.  Het hoeft niet altijd diepzinnig of betekenisvol te zijn.

2. Volg en consumeer zelf ook. Lees vakbladen, roddelbladen, weekbladen of lees blogs van anderen- kortom alles waar je mogelijke inspiratie voor een artikel of post vandaan kunt halen.

3. Heb je weinig tijd maar wil je wel op de hoogte worden gehouden van de laatste trends? Dan is Twitter een ideaal medium om inspiratie op te doen. Doordat mensen maar 140 tekens mogen gebruiken in een tweet, kan in één oogopslag bepalen of je het artikel wel of niet wilt gaan lezen.

4. Heb je onlangs een leuke actie gehad en was het een succes? Schrijf hierover!

5. Heb je een nieuw product? Schrijf over de achtergrond van dit product. Leuke weetjes en feitjes!

6. Heb je onlangs een interessante discussie gevoerd? Vraag je publiek naar haar mening over het onderwerp. let wel op dat je je met gevoelige onderwerpen, denk aan de “zwarte piet discussie”, onpartijdig opstelt. Je wilt mensen raken en uitdagen maar niet kwetsen.

7. Gebruik afbeeldingen, lappen tekst kunnen afschrikken. De juiste afbeeldingen trekken mensen juist aan. Gebruik je fantasie en maak mensen nieuwsgierig.

8. Gebruik video's om je gedeelde content kracht bij te zetten. Let op! Zorg dat de video’s de je plaatst niet te lang zijn. Je wilt mensen blijven boeien en niet vervelen.

9. Vraag je publiek op Social Media waarom zij zouden willen lezen. Betrek ze in het “grote geheel”.

10. Wees enthousiast, probeer bij alles wat je post dicht bij jezelf te blijven. Wees geloofwaardig.