Social Advertising - Waarom jouw bedrijf het nodig heeft!06 March 2018

Een advertentie op Facebook of Instagram, we zien het steeds vaker voorbijkomen. De opkomst van social media (zie grafiek 1) heeft namelijk ook veel invloed gehad op de marketingstrategieën van bedrijven. Zo adverteren bedrijven ook steeds vaker via social media, het zogenaamde social advertising.

Social advertising wordt door bedrijven gebruikt vanwege de drie voordelen van social media, namelijk de databases, communities, en engagement. Maar wat houdt dit in? En waarom zijn deze zo positief voor de marketing van jouw bedrijf?

1. Grote databases = betere advertenties

Door middel van social media delen we steeds meer persoonlijke informatie met de wereld. Niet alleen account-instellingen, maar ook gegevens over onze huidige locatie, activiteiten, opleiding, en zelfs relatiestatus, zorgen ervoor dat de databases steeds groter worden. Alle demografische gegevens die gebruikers achterlaten, evenals het ‘liken’ van bepaalde berichten of pagina’s, vinden hun plekje in deze database. Door gebruik te maken van deze informatie kun je gemakkelijk de inhoud en indeling van een advertentie aanpassen, zodat deze naadloos aansluiten bij de gewenste doelgroep.

2. Bouw een community 

Als bedrijf is het ook relevant om een grote community op te bouwen. Hiermee beschik je over een grote pool klantprofielen die interesse hebben in jouw dienst of product. Deze klantprofielen bieden je weer extra informatie om een duidelijk profiel te kunnen schetsen van jouw doelgroep. Een voorbeeld van een community is een Facebook-page of -groep voor jouw bedrijf, of een Instagram community aan de hand van een bepaalde hashtag. Zo’n community zorgt bovendien voor een band met de doelgroep en meer engagement. 

 

3. Creëer engagement

Hoewel databases en communities al twee belangrijke redenen zijn voor het inzetten van social ads, is vooral de engagement heel belangrijk. Het grootste voordeel van social advertising is namelijk de engagement, oftewel impact, die je als bedrijf creëert. Door middel van likes, comments, en shares, wordt de impact van jouw advertentie groter. Bovendien bouw je als bedrijf een band op met de doelgroep, waardoor het merk en bedrijf vertrouwen winnen. Advertenties worden zo dan ook niet gezien als ‘spam’, maar eerder betrouwbare aanbevelingen. 

Waar wacht je nog op?

Als bedrijf heb je dus veel profijt van het gebruik van social ads. De ads sluiten beter aan op jouw doelgroep en zijn daarom ook effectiever. Dit leidt overigens weer tot een groter bereik en meer conversies. Begin dus vandaag nog met social advertising, om zo het meeste uit jouw marketingcampagne te halen! Laat je dit toch liever over aan marketing-professionals? Neem contact op met DBOM voor een vrijblijvend adviesgesprek.