Een Flauw Benul: SEO je wel?Door Mitchel Van Luit - 09 August 2017

Een Flauw Benul is een serie blogs waarin onze stagiair Mitchel van Luit de beginselen van online marketing bespreekt. Om de week bespreekt Mitchel een onderwerp binnen online marketing waar hij kennis mee heeft gemaakt bij DBOM.

Eén van de eerste onderwerpen waarmee je in aanmerking komt bij online marketing is SEO. SEO, oftewel Search Engine Optimization, is het optimaliseren van je website zodat bezoekers deze makkelijk vinden in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Wanneer jouw website SEO is, word jij sneller gevonden in de zoekresultaten; zonder voor advertenties te betalen. 

Het SEO proces

Klinkt als muziek in de oren, toch? Dat dacht ik ook, maar het is lastiger dan het lijkt. Bij DBOM heb ik gezien wat het SEO proces inhoudt. SEO bestaat uit meerdere componenten, zoals het aanpassen van je website op de zoekwoorden die voor jouw website belangrijk zijn, het correct structureren van je website en het opbouwen van jouw autoriteit door het krijgen van externe links naar je website. Misschien doet jouw website het op sommige SEO onderdelen beter dan op andere. Het is daarom belangrijk dat je eerst kijkt waar de verbeterpunten liggen. 

Na het identificeren van de verbeterpunten van jouw website, kan je direct aan de slag. Afhankelijk van de grootte van je website is dit een tijdrovende klus. Want waarschijnlijk moet je veel nieuwe pagina’s creëren om via belangrijke zoekwoorden gevonden te worden, of misschien moet je jouw bestaande pagina’s herstructureren. Het resultaat van al dit werk zie je meestal niet direct terug in de organische zoekresultaten. Maar als SEO zo’n grote klus is, en je niet direct de resultaten ziet, waarom zou je er dan je tijd en moeite in stoppen? 

De voordelen van SEO

Er zijn meerdere redenen waarom SEO veel aandacht verdient en krijgt:

  • SEO zorgt ervoor dat meer mensen jouw website vinden. Wanneer jouw SEO in orde is, zijn dit ook nog eens relevante bezoekers. 
  • Iedere relevante bezoeker die jij via SEO krijgt, haal je binnen zonder dat je daarvoor via een advertentie betaalt. Kortom: minder kosten en meer winst. 
  • Mensen weten dat jij hoog in hun zoekresultaten staat, omdat jij voor hen echt relevant bent en niet alleen maar omdat jij betaalt om te worden gezien. Dus is de kans groter dat ze jouw website vertrouwen. 
  • Hoewel het even duurt voordat mensen je goed vinden in de zoekresultaten door SEO (het kost tijd voordat de zoekmachines je website hebben beoordeeld), zijn de uiteindelijke resultaten wel van langere duur. Je verliest niet opeens je positie in de zoekresultaten, zoals wanneer je stopt met een advertentie. Want SEO betekent blijvende veranderingen aan je website. Zorg er wel voor dat je je SEO op zijn tijd opnieuw evalueert en bijhoudt.
  • Denk ook aan je concurrentie. Wat zijn de gevolgen als je website met SEO achterloopt op de concurrentie? Of, hoe mooi is het als jij één van de weinige websites hebt in jouw branche die uitblinkt in SEO?

Het is duidelijk dat SEO vele voordelen heeft, die de benodigde tijd en moeite van het gehele proces zeker waard zijn. Dus, ben jij van mening dat SEO jouw site wat kan opleveren, begin dan direct. Heb je nog steeds geen zin in het SEO proces? Of heb je geen idee waar je op moet letten? En wil je er zeker van zijn dat jouw SEO goed gaat? Neem dan contact op met DBOM en bespreek de mogelijkheden.