Waarom SEO zo belangrijk is en timing cruciaalDoor Maxime Eringa - 30 August 2017

Zoekmachine optimalisatie (SEO) wordt te vaak onderschat. Meestal wordt er pas over nagedacht op het moment dat een nieuwe site reeds is gebouwd, web-content al is geschreven of een blog-post al live staat.

SEO is de basis van een gedegen online marketingstrategie

Te veel marketeers zetten een gedegen SEO-onderzoek pas in aan het einde van een marketing traject. Tot grote frustratie van mij, als Online Marketeer, en uiteindelijk ook tot grote frustratie van de klant zelf. Te laat nadenken over de inzet van SEO is toch wel de grootste fout die ik helaas te vaak tegenkom.

Door SEO-onderzoek ontcijfer je: 

  • Wie jouw echte doelgroep is 
  • Hoe deze doelgroep zoekt binnen zoekmachines 
  • Welke online content ze verkiezen boven anderen.

Deze inzichten moeten een leidraad vormen binnen jouw online marketingstrategie. Maar als je dit traject te laat inzet, loop je de belangrijkste inzichten mis. Om optimaal te genieten van de voordelen, moet SEO vanaf het begin een fundamenteel onderdeel zijn van elk traject.

Zoekwoorden als inhoud van je site, niet als opvulling

Omdat SEO-onderzoek veelal te laat wordt ingezet, zien wij dat bestaande online content wordt “besprenkeld” met een aantal zoekwoorden waar veel zoekvolume op zit. Dit werkt alleen niet. Juist het onderzoek naar de te-gebruiken zoekwoorden zou moeten bepalen welke content er geschreven wordt. 

Wees efficiënt, verzet geen dubbel werk

Wij zien vaak dat er al nieuwe sites zijn gebouwd en dat er achteraf een SEO-onderzoek wordt uitgevoerd. Je ziet dan ook dat een site vaak ‘omgebouwd’ moet worden om de content en zoekwoorden te faciliteren die uit het SEO-onderzoek zijn gekomen. Dit kost ontzettend veel tijd. Wees dus efficiënt en doe tijdig SEO-onderzoek.

SEO kost tijd, wees er vroeg bij

Daarnaast is het een feit dat SEO-indexatie wat langer duurt vanuit Google. Voor site-eigenaren of marketingmanagers is het lastig te begrijpen waarom rankings niet direct na implementatie van SEO-advies verbeteren en waarom het organische verkeer niet direct toeneemt. Het is lastig uit te leggen waarom je niet zo 1, 2, 3 resultaten ziet. 

Ik vond een mooie vergelijking online. SEO is site-fitness: voordat jij een nieuwe fitness-routine begint is het belangrijk om advies te vragen aan een dokter of een personal trainer. Wat past bij mij, en wat is uitvoerbaar zonder mijn lichaam te beschadigen? Voor SEO werkt dit precies zo: vraag advies over jouw site om te diagnosticeren welke problemen er zijn en welke begeleiding nodig is om SEO van jouw site te verbeteren. In beide gevallen geldt: het advies is er, hoe je het moet verbeteren weet je. Dit betekent echter niet dat je de volgende dag 15 kilo bent afgevallen of dat jouw site de volgende dag op nummer 1 in Google staat.

Oké, en nu dan?

Houd er rekening mee dat SEO-onderzoek en optimalisatie tijd kost. Om deze tijd zo efficiënt mogelijk te benutten is het belangrijk dat je goed let op jouw timing. SEO is al belangrijk in de designfase van een nieuwe site en voordat je content of een blog gaat schrijven. 

Meer informatie over SEO Onderzoek, SEO Copywriting of Content Marketing? Neem gerust contact met ons op!