Retargeting irritant of niet?Door Duncan Borsboom - 05 August 2015

Als online marketeers is het voor ons heel normaal om met verschillende targeting mogelijkheden te werken. Onze klanten willen namelijk graag enkel en alleen de juiste mensen bereiken en daarmee kosten besparen, maar ook nodeloze kliks op betaalde advertenties voorkomen.

Nu is het natuurlijk ook wel zo dat we reclame maken voor bedrijven die graag nieuwe onbekende producten bij een brede doelgroep onder de aandacht willen brengen. Ook hier zijn weer verschillende technieken voor om dit zo effectief mogelijk te doen.

Nu viel het mij persoonlijk laatst vrij duidelijk op dat er ook bedrijven zijn die hun assortiment afstemmen op de targeting mogelijkheden van advertentie systemen, zoals bijvoorbeeld die van Facebook.
Het is niet iedere dag dat je een advertentie ziet met een afbeelding van een t-shirt waarop jouw persoonlijke gegevens verwerkt staan. Zie afbeelding; dat valt best op.

Uiteraard kan ik mij heel goed bedenken waar ze de gegevens vandaan halen, echter verbaast het mij wel dat deze manier van adverteren lucratief kan zijn…
Bij het vertonen van de afbeelding in kwestie roept het bij mensen buiten de online marketing kringen lichtelijke irritatie op. Reacties als “hoe komen ze in godsnaam aan die gegevens” zijn niet heel verrassend meer. Het antwoord is simpel: je hebt het zelf ‘ergens’ ingevuld en ‘ergens’ op OK geklikt zodat deze gegevens vrij zijn om te gebruiken. 

Toch voel ik mij een beetje verantwoordelijk om uit te leggen dat dit ten goede zou moeten komen van de ervaring die ‘advertentie consumenten’ hebben. Stel je voor: geen reclame meer die niet relevant is voor je. Zou toch mooi zijn!

Irritatie, reputatie en effectiviteit

Als we het over retargeting hebben komen merken als Zalando al snel de hoek om in het gesprek en laat vrijwel iedereen zijn verbazing en irritatie merken.

“Waarom word ik 3 maanden lang met een jurkje wat ik ooit bekeken heb geconfronteerd?!”

Ook ik zie dit gebeuren en kan daar slecht tegen. Er is niets irritanter dan advertenties blijven zien van producten die je al lang hebt of slechter nog… niet kunt betalen op dat moment! 

In de verkeerde taal is ook zo’n fijne: 
Screen Shot 2015-08-04 at 22.31.01

Als online marketeer troost ik mijzelf met de gedachte dat wij (DBOM) tenminste de moeite nemen om onze klanten de juiste instellingen mee te geven, zodat de advertenties van onze klanten geen irritatie oproepen. Het is namelijk van levensbelang voor de effectiviteit van de advertentiecampagnes dat er goed wordt nagedacht over ‘hoe lang’, ‘waar' en ‘wanneer’ de advertenties getoond moeten worden!

OK. Wat kan je doen?

1) Denk zelf even na, verplaats jezelf in je klant en bedenk je wanneer iemand het wel of niet zou willen zien. Probeer dat vervolgens te bewijzen natuurlijk.
2) Voor ‘bewijs’ kijk in Google Analytics naar het “Time to Purchase” rapport en bekijk hoe lang je klanten er gemiddeld over doen om tot aankoop over te gaan.
3) Wees creatief met je tagging en opbouw van je doelgroepen. Hiermee kun je zorgen dat je de juiste niches binnen je klantenkring of bezoekers kunt bereiken. 
4) Bepaal hoe lang je je klanten wilt volgen en daarmee ook advertenties wilt tonen. Als ze na xx dagen niet gekocht hebben, heeft het dan zin om door te gaan?!
5) Zorg ervoor dat je AdHoc aanpassingen kunt maken, zodat je campagne effectiever kan draaien.

Als je de bovenstaande punten in acht neemt kunnen we met enige zekerheid zeggen dat je een niet irriterende effectieve retargeting campagne kunt voeren.
Uiteraard doe je er goed aan om het door een van de specialisten van DBOM te laten checken zo niet in zijn geheel te laten opzetten.