Een Flauw Benul - Conversies boosten met remarketing03 January 2018

De serie blogs getiteld Een Flauw Benul wordt geschreven door onze stagiair Robin Franken. Regelmatig schrijft zij over een onderwerp binnen digitale marketing waar zij kennis mee heeft gemaakt bij DBOM.

Merk je dat je veel verkeer naar je website trekt, maar dat je conversiecijfers nogal tegenvallen? Plaatsen klanten wel artikelen in hun winkelmandje, maar kopen ze die vervolgens niet? Dan is het hoog tijd om daar eens achteraan te gaan. Dit soort online ‘window shopping’ levert jou namelijk geen harde euro’s op, en dat is uiteindelijk toch waar het om gaat. In deze gevallen kan het lonen om de weggelopen klanten opnieuw jouw product of dienst te laten zien, in de hoop dat dit ze het duwtje in de rug geeft alsnog te converteren. Deze techniek heet remarketing en kan een goede aanvulling zijn op jouw marketingstrategie.

Hoe werkt remarketing?

Voor remarketing (ook wel retargeting) worden er ‘tracking codes’ toegevoegd aan jouw website. Deze houden precies bij wat voor handelingen bezoekers uitvoeren. Welke producten bekijken ze? Wat plaatsen ze in hun winkelmand? Nemen ze contact op met jouw bedrijf? Dit zijn allemaal variabelen die aangeven dat iemand interesse toont in wat jij aanbiedt. Potentiële klanten dus! En die laat je niet zomaar lopen, toch? Daarom is het handig juist deze bezoekers nog eens in aanraking te laten komen met jouw product of dienst.

Doordat de tracking codes bijhouden wie waar interesse in heeft getoond, weet jij precies wie je nogmaals moet benaderen. Dit kun je algemeen houden, bijvoorbeeld door deze mensen een reclame te laten zien voor jouw hele bedrijf. Je kan het ook persoonlijker maken, door mensen een reclame te laten zien voor de specifieke dienst of het product waar ze eerder interesse in toonden. Et voilà; je hebt een effectieve herinnering opgezet waarmee je klanten overtuigt dat die aankoop bij jou toch de moeite waard is. De conversies zijn geoptimaliseerd!

Gebruik remarketing als aanvulling

Met remarketing kan je dus op een effectieve manier je reclame precies richten op de doelgroep waarvan de kans op conversie bij jouw bedrijf erg hoog is. Dit is prachtig, maar het neemt niet weg dat je wel eerst verkeer naar je website nodig hebt voor je überhaupt aan remarketing kunt beginnen. Hiervoor heb je bredere targeting nodig, ook gericht op mensen die jouw website nog niet eerder hebben bezocht. Het plaatsen van advertenties in zoekresultaten en op websites blijft dus noodzakelijk voor een effectieve digitale marketing campagne, maar remarketing kan daar een mooie aanvulling op zijn, met een effectiviteit die je zeker niet moet onderschatten. 

Ben je geïnteresseerd in het opnemen van remarketing in jouw strategie? Neem dan contact op met DBOM! Onze specialisten helpen je graag verder.