Voorkom nationale afgang - Verzamel goede reviews zonder reputatieschadeDoor Mitchel Van Luit - 17 May 2018

Nepaccounts, ze worden ingezet voor allerlei doeleinden. Bijvoorbeeld voor het winnen van populariteit (een dotannetje) of voor het plaatsen van positieve reviews. Logisch, want reviews kunnen veel doen voor jouw bedrijf. Maar hoe verzamel je goede reviews zonder risico te lopen dat je op de publieke schandpaal belandt? Dat lees je in deze blog.

Het belang van reviews

Het verzamelen van reviews is vrijwel alle bedrijven onmisbaar. Reviews geven een duidelijk beeld van wat anderen van jouw bedrijf vinden. Nieuwe bezoekers kijken hiernaar wanneer ze de beslissing maken om wel of niet klant te worden. Want de beloften van een bedrijf zijn leuk, maar de ervaringen van andere klanten zeggen veel meer. Uiteindelijk dragen goede reviews dus bij aan je conversies. Bovendien dragen (Google Mijn Bedrijf) reviews ook bij aan jouw lokale seo.

Nepaccounts

Nepaccounts zijn vaak erg effectief, want je kan snel een goed voorkomen creëren. Maar zodra men erachter komt dat je gebruik maakt van nepaccounts, is je succes ongeloofwaardig. Je loopt dan veel reputatieschade op, want ook de authentieke positieve reviews worden in twijfel getrokken. Zo is het moeilijk om je reputatie te herstellen. Het verzamelen van authentieke reviews levert je op de lange termijn meer succes op. Echter, lange termijn succes vraagt om een lange termijn opzet.

Een basis voor goede reviews

Positieve reviews beginnen bij een goede ervaring. Of je nu een product of service levert, zorg ervoor dat mensen terugkijken met een goed gevoel. Doe dit door bijvoorbeeld een (gratis) extra service te verlenen, of eventuele tegenvallers op gulle wijze op te lossen.  Een beetje aandacht doet ook wonderen. Verpersoonlijk de interactie met jouw klanten. Probeer persoonlijk contact te creëren die draait om de klant, zonder een direct commercieel belang. Dat zijn de momenten die klanten zich herinneren op het moment dat ze een review schrijven. Geef jouw klanten dus een positieve ervaring om op terug te kijken, om een positieve review achter te laten.

Review vragen

Wanneer mensen een goede ervaring hebben gehad, betekent dit niet dat ze automatisch een review plaatsen. Het is voor veel mensen nou eenmaal niet gebruikelijk om dit te doen. Om één simpele reden: het kost ze te veel moeite. Klanten die een negatieve ervaring hebben gehad laten eerder een negatieve review achter, omdat ze de klacht kwijt willen. Dit is juist niet wat je wilt als bedrijf, want je wilt natuurlijk vooral positieve reviews ontvangen. De oplossing is simpel: vraag tevreden klanten om een review. Door het te vragen activeer je jouw bezoekers om te reviewen. Natuurlijk zal niet iedereen een review plaatsen, maar het is een stuk effectiever dan wachten op spontane (positieve) reviews.

Reviewen makkelijk maken

Als een klant 30 stappen moet doorlopen om een review te plaatsen, is de kans klein dat de review er uiteindelijk komt. Wanneer je om een review vraagt, moeten de stappen tussen vraag en plaatsing minimaal zijn. Direct linken naar de plek waar mensen een review kunnen plaatsen, werkt beter dan een ‘ga naar…, klik op…, doe…,- instructie.

Negatieve reviews

Zelfs als je er alles aan doet om een goede ervaring te leveren, zal je toch negatieve reviews kunnen ontvangen. Soms worden er fouten gemaakt door jou of je personeel, of voelt iemand zich benadeeld. Negatieve gevoelens die hieruit voortkomen zijn vaak de drijfveer om negatieve reviews te plaatsen. Hier kan je op twee manieren mee omgaan: voorkomen en/of herstellen.

  1. Slechte reviews voorkomen (h3)Voordat je mensen om een review vraagt, kan je eerst feedback vragen. Als je negatieve feedback krijgt, doe er dan alles aan om dit recht te zetten. Wanneer de ervaring is veranderd door jouw goede klantenservice, vraag je alsnog om een review.

  2. Slechte reviews herstellen (h3)Als er toch een negatieve review is geplaatst, ga hier dan professioneel mee om. Dit is niet de ramp die het lijkt. Een negatieve review is juist een kans voor jou om publiekelijk(!) te laten zien hoe goed jouw klantenservice is.

Reviewen maar

Met deze opzet hoef jij geen gebruik te maken van nepaccounts en kan je beginnen met het verzamelen van authentieke reviews. Zo tonen klanten jouw kwaliteiten en win jij aan geloofwaardigheid. En bovenal, je loopt geen risico op gezichtsverlies omdat je nepaccounts door de mand vallen. Mocht je nog extra informatie willen, dan helpen onze online marketingexperts van DBOM je natuurlijk graag. En als je tevreden bent, plaats dan even een review ;).