"Not Provided" in AnalyticsDoor Duncan Borsboom - 03 October 2013

Het zat er al een tijdje aan te komen maar nu is het toch echt helemaal doorgevoerd. Organische zoekwoorden zijn niet meer te zien in Google Analytics.
Deze worden nu weergegeven als “Not Provided” in de standaard rapportage.

Voor de SEO wereld een belangrijke factor in het bepalen van de strategie van klanten en helaas niet meer beschikbaar.

Het zat er al een tijdje aan te komen maar nu is het toch echt helemaal doorgevoerd. Organische zoekwoorden zijn niet meer te zien in Google Analytics.
Deze worden nu weergegeven als “Not Provided” in de standaard rapportage. Voor de SEO wereld een belangrijke factor in het bepalen van de strategie van klanten en helaas niet meer beschikbaar. 

Waar je eerder precies kon zien op wat voor zoektermen organisch verkeer binnen kwam op de website staat nu “not provided”, iets wat al vaker te zien was in Analytics. We zagen dit al vaker bij bezoekers die binnen waren gekomen via een beveiligde verbinding (https) maar nu dus bij alle bezoekers die via organisch verkeer binnen komen.

Waarom doet Google dit? Volgens de zoekmachine zijn de voornaamste beweegredenen privacy maar er wordt ook gezegd dat het een goede verkooptruc is voor AdWords. Want waar het voor bureaus die alleen SEO aanbieden een ramp is, is het voor bureaus die completere pakketen aanbieden een kans om AdWords beter te verkopen. In dit programma kan je namelijk wél zien op welke zoektermen de bezoekers binnenkomen. 

Wil je dus wel weten op welke zoektermen je bezoekers binnen komen is het misschien handig om Adwords in te gaan zetten. Op die manier kunnen we zeker zien welke termen je klanten gebruiken, maar met betrekking tot organisch verkeer, zal het voorlopig gissen blijven.