Nieuwe update van Google’s algoritme Penguin in aankomst22 May 2013

Algoritmes

Algoritmes van Google, de algoritmes bepalen welke websites bij welke zoekopdrachten bovenaan komen te staan en welke niet. Dat wordt bepaald door een aantal factoren, onder andere hoe de site is opgebouwd, inhoud (content), populariteit, en hoeveel mensen er linken naar de site. Er zijn zo’n 200 verschillende algoritmes, waarvan ongeveer 150 bekend is waar ze zich op richten en hoe ze ongeveer werken.

Pinguïn 2.0
De aankomende update, Penguin 2.0 richt zich vooral op de waarde van backlinks naar een website toe. Hiermee probeert Google “foutief” linkbuilden te onderdrukken. Er zijn namelijk Russische websites die zogenaamde SAPE links aanbieden. Links van gehackte websites, in iedere niche van de markt die een hoge ranking hebben en dus eigenlijk goed zouden moeten werken. Je betaald er alleen per maand een erg hoog bedrag voor en als de update goed doorgevoerd word ben je je eigen posities ook kwijt. 

Backlinks
Ook backlinks van websites die speciaal zijn gebouwd om de SEO van bepaalde websites te verbeteren werken binnenkort niet meer. En dit geldt ook voor backlinks van bijvoorbeeld startpagina’s, lage rankende websites, websites jonger dan 6 maanden en websites met seksuele content of irrelevante content tot je eigen website.

Dubbele content en Keyword stuffing
Maar er word nog meer aangepakt, zo was al bekend dat het gebruik van dubbele content niet bevorderlijk was voor je website maar met de nieuwe update zal hier nog meer naar gekeken zal worden door Google. Hiermee wil Google voorkomen dat mensen content kopiëren van andere websites en daarna eigenlijk informatie stelen. 

Wat ook een veel gemaakte fout is, al dan niet bewust of onbewust, is ‘keyword stuffing’. Het veelvoudig gebruik maken van een bepaald keyword in een tekst waar mensen graag op gevonden worden. Soms kom je teksten tegen waarin wel 20 keer hetzelfde keyword word gebruikt. Heel vervelend om te lezen natuurlijk en dat vind Google ook, dus binnenkort lopen ook dat soort websites het risico hun posities te verliezen. 

Wat kan je doen om te voorkomen dat je terug word gezet in je posities? 
1) Ga na wat voor soort websites er allemaal naar jouw website linken, voorkom dat websites met irrelevante content linken naar je website. Mocht je wel dit soort backlinks hebben dan deze zo snel mogelijk verwijderen. Dit geldt ook voor websites met seksuele content, met veel links of jonge websites. 

2) Heb je veel dezelfde anchortekst gebruikt om mee te linkbuilden? Vraag een aantal linkpartners om dit te veranderen in een synoniem of ander woord. Zorg er ook voor dat alle content op je website uniek is, herschrijf desnoods wat pagina's als ze erg op elkaar lijken. Bij DBOM kunnen we dan snel voor je uitzoeken, zodat je een complete lijst van al je links krijgt. Stuur een mailtje voor jouw lijst.

3) Wat eigenlijk het allerbelangrijkste is, is dat de linkstructuur die je hebt opgebouwd zo natuurlijk mogelijk overkomt, alsof het vanzelf is gebeurd en je geheel ‘organisch al je links hebt verworven en al helemaal niet betaald hebt om je link te plaatsen. 

Dit geldt ook voor de content binnen je eigen website, de teksten moeten zo natuurlijk mogelijk overkomen, dus geen veelvuldig gebruik van bepaalde keywords en dubbele content. Als het voor iemand fijn is om te lezen, dan vind Google dat ook.

Effecten van Pinguïn 2.0
De vorige update van Penguin 1.0 was April 2012, met twee vernieuwingen in het algoritme in Mei en Oktober. Dit had een effect van 1,2% op alle Engelstalige zoekopdrachten. Dit lijkt misschien weinig maar als je bedenkt dat er per dag meer dan een miljard keer iets word gezocht op Google in het Engels, had deze update best een impact op de zoekresultaten. Google heeft aangekondigd dat de aankomende update ook behoorlijk wat grond zal doen schudden. Zorg er dus voor dat je op tijd de aanpassingen hebt doorgevoerd mocht het nodig zijn. 

Heb je nog vragen? Mail of bel ons even!