De nieuwe Google-resultatenpagina en de uitwerking voor de gevestigde en de nieuwe adverteerder25 February 2016

Sinds 22 februari 2016 heeft Google een nieuwe Search Engine Results Page (SERP) uitgerold. De Google AdWords advertenties aan de rechterzijde van de pagina is verdwenen, terwijl er een vierde toppositie bij is gekomen. De vierde toppositie geldt, mits het zoekwoord 4 of meer adverteerders kent. De voormalige positie 5, 6 en 7 verhuizen van de rechter zijkant naar de onderste 3 plaatsen. Dit betekent dat het totaalaantal betaalde advertenties per resultatenpagina daalt van 11 naar een maximaal aantal van slechts 7!

Het geen wat onveranderd blijft
Google blijft vooralsnog af van de Knowledge Graph en Shopping resultaten aan de rechterzijde van de SERP. Ook blijft de top 10 van niet-betaalde (organische) zoekresultaten gehandhaafd op de eerste pagina. Hoewel een aantal elementen hetzelfde blijven, zijn de veranderingen binnen de SERP ingrijpend voor zowel de gebruiker als de adverterende partij. De lay-out van de mobile SERPs blijft bovendien onveranderd. 

Meer prominentie voor SEA t.o.v. SEO
Doordat voor de betaalde zoekresultaten een extra plaatsje aan de top is gereserveerd, wordt een groter deel van de niet-betaalde zoekresultaten tot onder de vouw gedrukt. Het uiteindelijke aantal zoekresultaten dat nog boven de vouw belandt, hangt af van de scherminstellingen en –grootte van de gebruiker. Hoe verder de SERP is uitgezoomd, hoe meer zoekresultaten boven de vouw worden getoond. Dit betekent logischerwijs ook dat met een kleinere monitor minder ‘leesbare ruimte’ is voor organische zoekresultaten dan met een 27-inch beeldscherm. In het geval van een 13-inch MacBook Pro beeldscherm met standaard weergave-instellingen (Browser > Weergave > Normaal of Werkelijke grootte) wordt zowaar geen enkel organisch zoekresultaat volledig boven de vouw vertoond. Naar verwachting zal de toegenomen prominentie van SEA t.o.v. SEO leiden tot een groter aandeel van het betaalde verkeer.

Wat betekent dit voor de huidige adverteerder?
Nu de advertenties in de rechterkolom wegvallen, zal de strijd om de zichtbaarheid en interactie verhevigen. De markt doet vervolgens z’n werk: dezelfde vraag in combinatie met een gedaald aanbod zal naar verwachting op den duur resulteren in hogere Costs per Click (CPCs). Vermoed wordt dat deze hogere CPCs, met name op de competitieve zoekwoorden, zal leiden tot een sterkere positie van de spelers met een groot budget en spelers die zo goed mogelijk in dienst van AdWords staan. 

Wat betekent dit voor de nieuwe adverteerder?
Ben je van plan om te adverteren met AdWords? Houd er dan rekening mee dat een aanzienlijk hoger startbudget nodig zal zijn dan voorheen om een kans te maken tussen de gevestigde orde. Een andere oplossing is de dekking van de advertenties de vernauwen met behulp van specifiekere targeting. Denk aan specifiekere zoekwoorden, accurate plaatsingen, weloverwogen apparaattargeting, nauwkeurige advertentieplanning en slimme targetinglocaties. En dat is precies wat Google wilt.