Mobilegeddon: Een Maand LaterDoor Maxime Eringa - 25 May 2015

Het is nu alweer bijna een maand geleden sinds Google’s laatste update: Mobilegeddon a.k.a De Mobile-Friendly Apocalyps. Maar wat hebben we er van gemerkt en wat moeten we nu eigenlijk doen?

De Update en haar gevolgen
Op 21 april vond de nieuwste update van Google plaats. Voor die tijd heeft Google op verschillende manier duidelijk gemaakt dat websites 'responsive' en 'mobile-friendly' gemaakt moeten worden. Maar vanaf 21 april was het echt menens! Er werd gesproken van Mobilegeddon en een Apocalyps.

Mocht jouw website nog niet 'responsive' of 'mobile-friendly' zijn zal Google deze website een lagere ranking geven. Het gevolg kan zijn dat het aantal mobiele bezoekers van jouw website kan afnemen. Dit is een belangrijke ontwikkeling op het gebied van Search Engine Optimalisatie. Het is van belang jouw SEO strategie aan te passen op deze ontwikkeling.

Waarom krijgen 'Mobile-Friendly' sites voorrang?
In December vorig jaar won mobiel verkeer wereldwijd voor het eerst van desktop verkeer. Een mijlpaal! Buiten het verkeer steeg ook het aantal aankopen en transacties via mobiele apparaten, maar liefst 3x zo snel als aankopen via een desktop. Buiten dat heeft Google geconcludeerd dat 67% van de online shoppers sneller geneigd is een aankoop te doen via een mobiel-vriendelijke site. Op basis van deze gegevens heeft Google eind 2014 besloten deze mobielvriendelijke sites te belonen door deze een 'mobile-friendly' label mee te geven. Lees meer over dit label in onze andere blog.

Wat hebben we er tot nu toe van gemerkt?
Volgens verschillende experts heeft de update van Google nog niet heel veel effect gehad in de rankings en zoekresultaten. Echter heeft het wel geleid tot een stijging van 4,7% van mobielvriendelijke websites. Maar dit betekent niet dat Mobilegeddon is afgelopen. Integendeel, het begint pas net! Google heeft aangekondigd dat de update nu volledig is uitgerold en dat dit het begin is van een lange ontwikkeling binnen rankings en zoekresultaten van Google.

Desalniettemin zijn er verschijnen nu eerste significante bewijzen dat Mobilegeddon al effect heeft gehad. Zo daalden mobiele rankings, terwijl desktop rankings hetzelfde bleven. Het verschil tussen deze rankings wordt steeds groter, van 62% voor 21 april en 73,1% na Mobilegeddon!

Wat kunt/moet u doen?
Met behulp van de Google Mobile Friendly Tool kan je online checken of jouw site mobielvriendelijk is

Geen Paniek!
Is jouw site nog niet mobielvriendelijk of kan jouw mobiele site nog geoptimaliseerd worden? Maak geen overhaaste beslissingen en overleg met jouw marketing bureau of webbouwer.