Mobile Friendly: Is jouw website al “Mobile Friendly”?Door Maxime Eringa - 21 November 2014

We kunnen er niet omheen. Steeds meer mensen bezoeken een website via hun mobiele telefoon. Onderzoek van RKG in de Verenigde Staten toont aan dat 39% van de internetgebruikers die via Google zoeken, zoekt via hun mobiele telefoon. Dit aandeel blijft groeien. Het is daarom van groot belang om hierop in te spelen in jouw online marketing strategie.

Google heeft in november 2014 een ‘Mobile Friendly’ label gelanceerd. Dit label wordt getoond in de zoekresultaten van Google op het moment dat een website zich aanpast op het moment dat een bezoeker deze site op een mobiele telefoon of tablet bezoekt.

Daarnaast heeft Google zijn algoritme aangepast zodat mobiel vriendelijke websites hoger scoren in Google dan websites die minder geschikt zijn voor mobiel verkeer.

Hoe maak je je website dan ‘Mobile Friendly’? Mobiele URL of Responsive Design

Een website mobiel maken kan met een mobiele URL of met een responsief design. Een responsief design zorgt ervoor dat jouw website zich aanpast aan de grootte van het scherm van het apparaat waarop je de website bezoekt. Een site met een responsief design past zich dus automatisch aan wanneer de site bezocht wordt via een tablet of smartphone. Alle content blijft het zelfde, alleen de opmaak en indeling veranderd.

Een mobiele URL kun je herkennen aan de m in plaats van de www. Facebook is een bedrijf dat hier gebruik van maakt, de URL van de mobiele site is dan ook m.facebook.com. Het verschil met een site met een responsief design is dat je met een mobiele URL de gehele ervaring van de site kunt aanpassen. Veelal wordt er in zo’n mobiele site gebruik gemaakt van pictogrammen en een mobiel vriendelijke navigatie. Denk er wel aan dat de kosten van een mobiele URL een stuk hoger liggen dan die van een site met een responsieve design, omdat er een hele nieuwe site gemaakt moet worden.