2018: het jaar van mobile firstDoor Lianne Landsman - 11 January 2018

Het houdt de gemoederen druk bezig: het uitrollen van de ‘mobile first-indexing’-updates van Google. Afgelopen juni hoorden we nog dat de switch naar mobiel even op zich zou laten wachten. Inmiddels heeft Google bekend gemaakt dat ze in begin 2018 al beginnen met deze nieuwe vorm van indexeren bij de sites die hier klaar voor zijn. Wij merken dat er veel vragen zijn rondom mobile first. Wat houdt het in? Wanneer is mijn site klaar voor mobile first? En vooral, wat is de impact op de huidige rankings? In dit blog beantwoorden we deze vragen en geven we je vijf tips om je voor te bereiden  op Google’s groeiende voorkeur voor mobiel.

Fist things first, wat is mobile first precies?

Meer en meer zoekopdrachten worden gedaan via mobiele apparaten. Al in 2015 was hier een omslag in te zien. Toen oversteeg het aantal mobiele zoekopdrachten voor het eerst het aantal zoekopdrachten via desktop - en vanaf dat moment werd het verschil steeds groter. Tegenwoordig heeft mobiel duidelijk de overhand en zien we ook het aantal aankopen op e-commerce sites via mobiel toenemen. Niet gek dus dat Google al even bezig is met het verschuiven van de aandacht van desktop naar mobiel. 

Voorheen werden de rankings van sites nog bepaald aan de hand van de content van de desktop site. Maar dit gaat Google nu omdraaien. Ze hebben aangegeven klaar te zijn voor de switch naar mobiel. Momenteel wordt er volop getest om de content op de mobiele pagina’s leidend te maken voor de rankings binnen de Google zoekresultaten. Wij verwachten daarom dat de échte omslag dit jaar gaat komen.

…wat nu?

Google gaat de mobiele weergave van de site dus zien als de ‘echte site’. Allereerst is een mobielvriendelijke site een must, al is dit anno 2018 natuurlijk een open deur. Maak het je bezoeker daarom zo makkelijk mogelijk op je mobiele site. Houd de navigatie clean en content makkelijk vindbaar. Om dit te controleren gebruik je bijvoorbeeld deze handige tool van Google.

Onze tips om je voor te bereiden op mobile first index

De omslag van desktop naar mobiele apparaten is dus zeer binnenkort een feit. Daarom is het belangrijk om nu in te stappen: deze boot wil je niet missen! Daarom geven we jou vijf tip om je voor te bereiden. Volg ze op en maak jouw website helemaal klaar voor mobile first in 2018. 

Tip 1: Zorg voor een responsieve website

Met stip op 1: Zorg ervoor dat je site responsief is! Liever gisteren dan vandaag. Een responsieve site past de weergave aan per apparaat en schermformaat, zonder dat hier andere URLs aan te pas hoeven komen. Er wordt gespeculeerd dat Google de voorkeur zal geven aan een responsive site, ten opzichte van een statische site.

Tip 2: Plaats kwalitatieve content

Zorg ervoor dat zowel de mobiele site als de desktopversie zijn voorzien van dezelfde kwalitatieve content. Denk hierbij aan SEO webteksten, afbeeldingen en video’s die makkelijk te crawlen zijn. Het verbergen van tekst onder de welbekende ‘lees verder’ knop lijkt in eerste instantie een goede oplossing om je bezoekers niet door enorme lappen tekst te laten scrollen, maar Google blijft deze content zien als ‘minder belangrijk’ of negeert dit soms zelfs volledig! Wees dus kritisch waar je de content plaatst en blijf relevant.

Tip 3: Optimaliseer je laadtijd

Laadtijd, laadtijd, laadtijd. Het is en blijft een belangrijk SEO onderdeel, zeker op mobiel. Mobiele gebruikers willen snel antwoord op hun vraag. Laat je ze wachten? Dan klikken ze genadeloos door naar de volgende optie. Zorg daarom voor een korte laadtijd. Deze kun je checken via de Google PageSpeed tool.

Tip 4: Structureer je data

Denk aan de structured data in de code van de site, die zowel in de desktop als mobiele versie van de site aanwezig moet zijn. 

Tip 5: Voeg meta data toe 

Vergeet de meta data niet! Deze gegevens, zoals de page titles en Meta descriptions zijn (als je het goed doet) voorzien van de belangrijkste zoekwoorden en laten Google zien waar de landingspagina over gaat. Daarnaast is Google momenteel ook aan het testen met Meta Descriptions van 300 karakters. Dit is een mooi moment voor twee vliegen in één klap. 

Staat jouw responsive site op poten en ben je benieuwd of hij voldoet aan Google’s richtlijnen? Google bracht tijdens de bekendmaking van de mobile first uitrol ook direct een checklist naar buiten van punten waaraan de mobiele site moet voldoen. Leg jouw website hiernaast en ontdek of hij SEO-steady is voor 2018.

Wil jij dat jouw website helemaal klaar is voor Google’s mobile first indexing? Volg dan onze tips op! Geef je het liever uit handen? De specialisten van DBOM pakken het graag voor je op, zodat jij online stevig staat in 2018.