Misverstanden omtrent SEO teksten20 April 2013

Op internet is onwijs veel te lezen over wat je vooral moet doen om zo de vindbaarheid van je website te vergroten. Maar helaas staat er ook veel verouderde of soms zelfs foute informatie op internet. Daarom hier een aantal misverstanden over zoekmachine optimalisatie.

Keywords

Vooral over keywords/zoekwoorden en hoe je die moet toepassen zijn nogal wat misverstanden te vinden. Denk bijvoorbeeld aan meta-tags, keyword density, synoniemen en meervoudsvormen wel of niet gebruiken, zoekwoorden in de inleiding etc etc

Meta-tags

Veel mensen denken nog steeds dat als ze met meta-tags hoger kunnen scoren in de ranking bij Google.Vroeger was dit ook zo, door bepaalde zoekwoorden in de meta description te zetten kon je beter gevonden worden maar hier werd zoveel misbruik van gemaakt dat Google hier snel weer mee op hield.

Wat wel werkt:

Maar wat kan je wel doen met de meta description? Denk vooral aan de gebruiker en waar diegene naar opzoek is. Schrijf dus een korte uitnodigende beschrijving in 156 karakters voor je bezoeker zodat hij sneller vind wat hij zoekt

Keyword Density

Volgens vele SEO blogs wordt vaak geroepen dat een tekst een keyword density moet hebben van 5%. Leuk als je hier op let maar Google kijkt hier helemaal niet naar... dus verspil je moeite niet.

Waar je wel op kunt letten:

Dat je een bepaald keyword niet te vaak laat terug komen want dat ziet er weer onnatuurlijk uit. Soms kan je met schrijven onbewust een woord te vaak herhalen, let hier goed op en vervang het woord met synoniemen of meervoudsvormen.

Synoniemen & Meervoudsvormen

En zo zijn we bij de vraag moet ik nou wel of niet meervoudsvormen en of synoniemen gebruiken? En de antwoord op die vraag is JA! Zo komt je tekst natuurlijker over en bereik je ook mensen die zoeken op de synoniemen.

Waar kun je nog meer op letten:

Zoekwoorden in de inleiding, body en de footer? Ook hier bestaan nogal wat misverstanden over, maar waar je vooral aan moet blijven denken is dat Google zijn gebruiker zo relevant mogelijke informatie wilt geven. Het is dus raadzaam om in ieder geval 1 keer het zoekwoord in de inleiding te zetten, 1 tot 2 keer in de body van de tekst en nog een keer in de footer maar dit ligt natuurlijk ook aan het de grootte van het stuk tekst en de pagina.

Wat wel handig is:

Deel je teksten op zodat ze goed en snel te lezen zijn voor je bezoeker. Begin dus gewoon met een titel, inleiding, subtitel, tekst, subtitel enzovoorts. Dat maakt het aantrekkelijker en makkelijker om te lezen voor de bezoeker en ook de Google spiders worden er blij van.

Het gebruik van afbeeldingen

Sommige websites staan vol afbeeldingen, leuk voor een bezoeker maar als het irrelevante afbeeldingen zijn heb je er ook weinig aan. Ook is het voor Google lastig want een afbeelding is moeilijk te lezen.

Dus wat kan je het beste doen?

Alleen afbeeldingen gebruiken die relevant zijn aan het onderwerp van je tekst anders kun je ze beter weglaten. Als je wel goede afbeeldingen hebt, gebruik er niet teveel en omschrijf ze in de alt-tag niet met hele verhalen maar met maximaal 8 woorden. Bedenk ook dat de afbeeldingen ondersteunend zijn aan het verhaal, niet het verhaal moeten vertellen. 

Eigenlijk komt alles er dus op neer dat de teksten die je schrijft zo makkelijk mogelijk te lezen moeten zijn en dat er goede informatie in staat. Dit wilt de lezer van de tekst en dat vind Google ook fijn