Mijn stage bij DBOM07 February 2018

Deze keer een iets andere blog dan normaal. Even geen scherpe toelichtingen of laatste nieuwtjes uit het online marketingvak. Nee, dit keer wil ik deze ruimte gebruiken om me even voorstellen, te laten weten wat ik doe, maar vooral ook wat ik heb gedaan en hoe ik dat vond. De afgelopen maanden heb ik namelijk een stage contentmarketing gelopen bij DBOM. Veel geleerd en veel gedaan, maar inmiddels moet ik helaas alweer afscheid nemen. In deze blog kijk ik daarom terug op alles!

Even voorstellen

Voordat ik begin over mijn stage, wil ik mezelf even voorstellen. En wat is nu een betere manier dit te doen dan met deze zelfgeschreven introductiepost op de Facebook van DBOM?

Solliciteren… en converteren!

Het begon allemaal op een zonnige woensdagmiddag in september. Mijn stemming: gespannen. Het doel: de sollicitatie doorkomen (en dan het liefst nog een stage eraan overhouden). Het gesprek dat daarop volgde verliep erg soepel. Eventjes duimen, en al snel kwam het besluit: “Yorin, je bent aangenomen!”, waarop ik waarschijnlijk iets zei in de richting van: “Yes! Super! Ja! Heel leuk!”. En zo stapte ik mijn stage in: vol enthousiasme en met een gezond gebrek aan complete zinnen.

And so it begins…

Mijn stage als contentmarketeer begon in oktober. Op mijn eerste dag kreeg ik al een aantal doorlopende taken opgelegd, waaronder (suprise surprise) het beheer van de blog en de social media. Ik schreef mijn eerste blog en leerde al gelijk veel over DBOM’s tone-of-voice en de manier waarop zij tegen een tekst aankijken: heel bewust gericht op identiteit en doel. De toon was gezet!

Ineens strategisch denken

Deze gerichtheid op identiteit en doel was iets waarover ik veel theoretische kennis had opgedaan tijdens mijn studie, maar waar ik bij DBOM pas écht de perfecte vertaalslag kon maken naar praktische toepassing. Van social media posts met 30 woorden, tot hele whitepapers van 10 pagina’s: ik dacht altijd strategisch na over een gedegen uitwerking van teksten in alle soorten en maten. En dit deed ik zeker niet alléén voor DBOM.

Ik schreef namelijk ook voor de klanten van DBOM. En, kan ik je vertellen, dat gaat alle kanten op. DBOM levert hun diensten namelijk aan de meest uiteenlopende bedrijven, van logistieke ondernemingen, tot advocatenkantoren, tot webshops voor gereedschap. Hierdoor kreeg ik te maken met veel verschillende identiteiten en doelen, die allemaal op een andere manier tekstueel vorm kregen. Zo was elke klant een nieuwe uitdaging en heb ik mijn schrijfprofiel kunnen uitbreiden met een grote variatie aan teksten.

Doen wat ik leuk vind

Hoewel schrijven wel het grootste onderdeel van mijn stage uitmaakte, was dit niet het enige waar ik me mee bezig heb gehouden. Zelf hou ik ook erg van visuele communicatie en werk graag met programma’s als Photoshop of Illustrator. Bij DBOM was hier vaak genoeg wat mee te doen: een banner voor een AdWords Display campagne? Een header voor een Facebook pagina? Of zelfs een logo voor een nieuw bedrijf? Ik heb mijn tanden er gretig in gebeten!

Natuurlijk ook online marketing

Ja. DBOM is en blijft natuurlijk een bureau voor online marketing. En, hoewel contentmarketing slechts een onderdeel is van DBOM’s diensten, kreeg ik volop de kans om mezelf onder te laten dompelen in het gehele online marketingvak. Zo kreeg ik training in SEO, behaalde mijn Google AdWords en Analytics certificaten en gebruikte deze kennis meteen bij het analyseren of inrichten van websites en campagnes.

Deze kennis van online marketing bleek niet alleen mooi meegenomen, maar ook heel nuttig voor het schrijven van teksten met een online bestemming. Je online tekst werkt namelijk alleen goed met gepaste toepassing van SEO, en je SEO werkt alleen goed met sterke webteksten. De online marketing erbij vormde daarom voor mij het complete pakket met achtergrond over waarom bepaalde tekstuele, visuele en strategische keuzes werden gemaakt.

Gezellig en goed verzorgd

Niet onbelangrijk natuurlijk. De werksfeer bij DBOM was een van de grootste drijfveren voor een succesvolle stage. De overheerlijke lunch, de leuke activiteiten in de pauze (pool en tafeltennis!) en de beste manier om de week af te sluiten: een gezellige vrijdagmiddagborrel. En, als dat nog niet genoeg was, werden er ook regelmatig feestjes georganiseerd op kantoor, waar de Spa Goud rijkelijk vloeide. 

Al met al, kijk ik terug op een zeer geslaagde stageperiode. Vier leerzame maanden vol gezelligheid en nieuwe ervaringen, waar ik het hele team van DBOM rijkelijk voor wil bedanken. Het enige wat ik nu nog over de stage kwijt wil is: “Yes! Super! Ja! Heel leuk!”.