Meer en minder kledingwinkels in NederlandDoor Mitchel Van Luit - 29 August 2017

Vandaag bracht het CBS cijfers naar buiten waaruit blijkt dat het aantal fysieke kledingwinkels sinds 2013 met 9 procent is gedaald. Toch steeg het totale aantal kledingwinkels met 19 procent. Hoe dit kan? Steeds meer kledingzaken zijn online. De afgelopen vier jaar steeg het aantal online kledingwinkels zelfs met 75 procent! Wat betekent deze enorme groei voor de online kledingwinkels van Nederland?

Online concurrentie

De toename in het aantal webshops geeft consumenten veel keuze wanneer zij op zoek zijn naar die ene outfit. Dit lijkt misschien een ideale situatie, maar weinig consumenten zullen alle 8.720 online kledingwinkels afspeuren. Waarschijnlijk kijken niet veel consumenten verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten. Dit zorgt ervoor dat de online concurrentie tussen webshops sterk toeneemt. Voor online kledingwinkels is het daarom extra belangrijk dat zij makkelijk gevonden worden door potentiële bezoekers. 

Online marketing methoden als SEO en SEA zijn onmisbaar om de concurrentie voor te blijven. Een goede Search Engine Optimization zorgt ervoor dat  webshops gemakkelijk en duidelijk te vinden zijn in onbetaalde zoekresultaten. Met Search Engine Advertising kan een online winkel, tegen betaling, snel en efficiënt nieuwe klanten aantrekken. Wanneer online winkels deze methoden niet gebruiken, is de kans groot dat zij de concurrentiestrijd niet overleven.

Groeiende markt

Hoewel de cijfers een hevige concurrentiestrijd voorspellen, tonen zij ook kansen. Met minder fysieke winkels, zullen meer consumenten online zoeken naar hun kleding. Dit blijkt ook uit de cijfers; van 2015 tot 2016 steeg de omzet van online kledingwinkels met 15 procent. In de jaren daarvoor was er zelfs een verdubbeling in de omzet van deze webshops. De online markt voor kleding is dus een groeiende. Dit betekent dat online winkels ook ruimte hebben om te groeien. Gebruik deze ruimte succesvol door het inzetten van effectieve online marketing methoden, zoals SEO, SEA en conversie optimalisatie. 

Pak het moment

Wil jij weten welke methoden er allemaal zijn om jouw online winkel boven de concurrentie te plaatsen? Bekijk dan onze diensten of neem direct contact op met DBOM