Meerdere vestigingen? 5 lokale SEO punten voor jouw vindbaarheidDoor Mitchel Van Luit - 19 December 2017

Jouw bedrijf heeft meerdere vestigingen. Dan wil je graag zoveel mogelijk mensen uit de regio naar de dichtstbijzijnde vestiging trekken. Maar hoe zorg je ervoor dat de lokale vestiging ook online goed wordt gevonden en niet alleen de algemene website? Twee woorden: lokale SEO.

Lokale SEO

Met lokale SEO optimaliseer je jouw website, zodat de lokale vestigingspagina’s vindbaar zijn in de desbetreffende regio. Heel handig als je mensen in de buurt (of onderweg) naar je vestiging wilt trekken. Maar bovenaan komen in de lokale zoekresultaten gaat niet zomaar. Hieronder geven we je 5 punten om te behandelen als je jouw lokale vestigingen online goed vindbaar wilt maken.

  1. De lokale vestigingspagina
    Bij lokale SEO draait het vooral om de lokale vestigingspagina’s. Dit zijn een aantal pagina’s op jouw centrale website die draaien om de individuele vestigingen. Op deze pagina’s plaats je alle informatie die relevant is voor de lokale vestiging. Denk hierbij bijvoorbeeld aan openingstijden, contactinformatie, diensten of producten. Doe meer dan alleen een vestigingsoverzicht. Zorg voor unieke content op elke pagina. Stel bijvoorbeeld je team voor, plaats recent nieuws en/of toon de lokale acties.
     
  2. Google My Business
    Registreer iedere vestiging op Google My Business. Vul alles in wat van toepassing is en maak het lokale profiel zo compleet mogelijk. Let er bij je registratie op dat je consistent blijft. Zorg ervoor dat je de lokale informatie overal op het internet overeenkomend invult. Varieer niet met namen, adressen of andere gegevens. Google waardeert duidelijkheid, en inconsistentie is niet duidelijk.
     
  3. Technisch geoptimaliseerd
    De technische optimalisatie is natuurlijk ook voor de lokale vestigingspagina’s van belang. Denk hierbij aan een aantal aandachtspunten. Voorkom ten eerste duplicate content: gebruik niet één template. Plaats daarnaast voldoende (niet te veel) lokale keywords in de heading, title en body. En vergeet ook niet de lokale pagina’s op te nemen in de sitemap.
     
  4. Structured data
    Met structured data maak je voor zoekmachines duidelijk wat de informatie op je pagina betekent. Met de ‘Schema Markup’ voor local business markeer je alle belangrijke informatie van de lokale vestiging. Het is daardoor voor zoekmachines o.a. duidelijk wat het adres, de openingstijden en het telefoonnummer zijn van de lokale vestiging. Als je toch bezig bent met structured data, voeg dan meteen de ‘Open Graph’ toe aan je vestiging. Deze is vergelijkbaar met de ‘Schema Markup’, maar dan voor Facebook.
     
  5. Local linkbuilding
    Linkbuilding is belangrijk voor je gehele website, dus ook voor de vestigingspagina’s. Op je lokale pagina’s ga je voor lokale links. Ga daarom op zoek naar blogs in de buurt, websites van lokale evenementen en andere organisaties in de omgeving. Schrijf je ook in bij een aantal lokale online registers. Denk dan bijvoorbeeld aan plaatselijke winkelregisters, collectieve websites voor openingstijden en telefoongidsen. Registreer je echter niet op teveel online registers. Dit is namelijk lastig aan te passen mochten er veranderingen in bijvoorbeeld de openingstijden plaatsvinden.

Pak het op

Lokale SEO is belangrijk voor lokale vestigingen. Pas de bovenstaande vijf factoren daarom toe en geef je lokale vindbaarheid een boost. Meer mensen uit de buurt zullen jouw vestiging online en offline weten te vinden en je bezoekersaantal zal groeien. Goed om op te pakken dus!

Ben je nieuwsgierig hoe lokale SEO jouw individuele verstigingen goed vindbaar kan maken in de regio? Neem contact op met DBOM en ontdek de groeimogelijkheden voor jouw bedrijf.