De langere meta description in Google's resultaten: hoe het nu écht zitDoor Anna Wijnen - 16 January 2018

Het is de SEO-specialisten (of fanatieke Googlers) onder ons vast al opgevallen: eerder deze maand kwamen een aantal zoekresultaten naar voren met 320 tekens in plaats van de gebruikelijke 160 tekens. Zoekmachineland stond even op z’n kop: ineens een drastische verandering in Google’s richtlijnen? Daar moeten we wat mee! Sommige specialisten raadden zelfs aan alle meta descriptions aan te passen. Maar is al die ophef terecht? Is het echt noodzakelijk om al je meta descriptions aan te passen? In deze blog vertellen we je hoe het nu echt zit.

Even opfrissen: wat is een meta description?

Een meta descripton is het stukje tekst onder de titel van je zoekresultaat. Het is daarbij de bedoeling dat deze een korte uitleg geeft over wat er op de landingspagina te vinden is en zoekers aanspoort om op het organische resultaat te klikken. 

De mogelijkheden van een langere meta description

Meta descriptions hebben volgens Google niet direct invloed op je ranking. Een langere meta description betekent voornamelijk dat er meer ruimte is om een bezoeker te overtuigen tot een klik. Daarbij kun je meer informatie over je diensten kwijt. Hierdoor heeft de verandering wel invloed op de doorklikratio. 

Hoe zit het nu echt?

Allereerst maakt Google duidelijk dat, ondanks het grotere aantal weergegeven tekens, de basis van het schrijven van een meta description hetzelfde blijft. Kortgezegd, betekent dit dat de meta descriptions niet uitgebreid hoeven te worden. Toch kan Google’s vernieuwing kansen bieden. Dit heeft alles te maken met de door Google automatisch gegenereerde meta descriptions. 

Dynamische generatie houdt in dat Google de ene keer kiest voor je eigen meta descripton, en de andere keer voor content op je site. Wat Google toont is afhankelijk van de zoekopdracht en paginacontent. Dit speelt dus ook mee de lengte van de getoonde meta description. Sluit een stukje content vanaf jouw website met 320 tekens beter aan op de zoekopdracht dan de meta description? Dan toont Google dit liever.

Mocht Google dus een 320-tekens-lange meta description tonen onder het zoekresultaat van jouw bedrijf, dan is dit alleen maar omdat zoekers hier juist naar op zoek zijn. En, gezien je niet met zekerheid kan zeggen wat er precies getoond gaat worden, is het absoluut niet nodig om en masse meta descriptions aan te gaan passen. Vooral niet als je deze gewoon al stevig hebt staan.

Wat kun je wel doen?

Omdat de resultaten met langere meta descriptions uit de content van de website worden gehaald, raden wij aan deze content hierop te optimaliseren. Wil je nog bovenaan komen op de resultatenpagina? Dan moeten ook jouw webteksten helemaal inspelen op SEO. Gebruik dus relevante keywords, maar zorg ook voor nuttige inhoud, zodat je ook echt beantwoord aan hetgeen waar mensen naar zoeken.

Verder is het verstandig de CTR van je pagina’s, via Analytics, in de gaten te houden. Mocht je tekens van verzwakking zien, dan kun je daar de meta descriptions aanpassen. Baseer daarnaast je SEO-tactiek op bewijs. Verdiep je in onderzoeken binnen je sector om te zien of het aanpassen van meta descriptions de oplossing is voor het probleem. Ten slotte is het belangrijk om, mocht je toch iets willen aanpassen, de statistieken in de gaten te blijven houden. 

Wil jij dat de meta descriptions in Google’s zoekresultaten van jouw website altijd goed werken? De specialisten van DBOM helpen je hier graag mee. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.