Waarom je laadsnelheid dodelijk kan zijn voor je siteDoor Anna Wijnen - 01 November 2017

Jij wil dat jouw website zo hoog mogelijk komt in de Google zoekresultaten. Laadt jouw landingspagina dan wel snel genoeg? Google weegt jouw laadtijd namelijk mee in de rankingscore van je website. Hierbij wordt haarfijn gemeten en kan een tiende van een seconde al verschil maken tussen de eerste of de tweede pagina. En van die tweede pagina wil je wegblijven. Er zit niets anders op dan jouw laadtijd minimaliseren. Maar hoe doe je dit zonder dat je inhoud erop achteruit gaat? Je wil namelijk wel die mooie afbeelding en dat duidelijke filmpje erop houden, ookal nemen die veel ruimte in en kosten ze veel laadtijd. Wij geven je zes tips om de laadtijd van jouw website te verbeteren, zonder dat de inhoud erop achteruit gaat. 

Eerst even wat cijfers op een rijtje: uit onderzoek blijkt allereerst dat snellere websites beter converteren. De meest optimale laadtijd voor het genereren van conversies zit onder de twee seconden, al mag dit bij mobiele apparaten iets hoger zijn. Elke (tiende van een seconde) telt! Zo kunnen desktopsites die slechts een seconde langer nodig hebben om te laden al een conversiedaling van ongeveer 40% zien. Daarbij kan een vertraging van twee seconden je bounce rate tot 103% verhogen en de gemiddelde sessieduur met 51% inkorten. Je trekt dus minder effectieve bezoekers en loopt daarmee onnodig omzet mis. Maak deze fout niet en verbeter jouw laadsnelheid! Lees onze zes tips hieronder:

 

  1. Test regelmatig je websitesnelheid
    Test dit op verschillende apparaten en op verschillende browsers. Doe dit niet alleen voordat je dingen aanpast, maar ook nadat je aanpassingen hebt doorgevoerd. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de PageSpeed Insights tool van Google.

  2. Kies een goede server
    Goedkope webhostingpartijen kunnen ervoor zorgen dat je site trager is. Goedkoop is in dit geval dus duurkoop. Investeer in een goede webhostingpartij of upgrade je huidige pakket. Een goede server automatiseert een deel van de optimalisatie, zoals het automatisch verkleinen van bestanden en het up-to-date houden van software.
     
  3. Heroverweeg je template of thema
    Er wordt nog vaak gekozen voor template-websites, waar je online kant-en-klare templates en thema’s kunt kopen. Deze thema’s, met name de goedkope, zijn vaak onnodig zwaar en ingewikkeld en vertragen hiermee je site. Kies voor maatwerk om dit soort problemen te voorkomen.
     
  4. Comprimeer en optimaliseer afbeeldingen en video’s
    Heb je video’s op je site? Deze kunnen de ranking verbeteren, maar ook de site vertragen. Overweeg om de video’s op YouTube of Vimeo te plaatsen en op je site te embedden. Ook afbeeldingen met een grote bestandsgrootte vertragen de laadtijd van je site. De beste oplossing is om de afbeelding te comprimeren, dit kan al zonder merkbaar kwaliteitsverlies wanneer je tools zoals Optimizilla gebruikt.
     
  5. Maak gebruik van viewpoint rendering
    Dit is een trucje dat je kunt gebruiken om de gebruiker te laten denken dat de site sneller laadt dan hij daadwerkelijk doet. Het houdt in dat de belangrijkste onderdelen van de pagina als eerst ingeladen worden. Dingen die de gebruiker in eerste instantie niet nodig heeft, zoals elementen helemaal onderaan een pagina, worden dan pas geladen zodra de gebruiker naar beneden scrolt.
     
  6. Optimaliseer plug-ins, widgets en apps
    Hoe meer plug-ins, widgets en apps je op je site hebt, hoe langzamer de laadtijd. Let erop dat je niet te veel plug-ins hebt geïnstalleerd en verwijder of deactiveer plug-ins die je niet gebruikt. Controleer ook de laadtijd van elke plug-in met bijvoorbeeld P3 (Plugin Performance Profiler). Wanneer een plug-in een te lange laadtijd heeft kun je overwegen deze te verwijderen. 

 

Laadtijd wordt, bij website-optimalisatie, vaak over het hoofd gezien. Toch is het een belangrijke factor voor het slagen van je website of webshop. Bij een trage site haken mensen namelijk al af voordat ze op je site belanden, converteren ze minder wanneer ze wel op je site komen, en zijn ze geneigd korter op je site te blijven. Zonde, want hierdoor loop je waardevolle omzet mis. Gelukkig zijn er veel manieren om de laadsnelheid van je site te verbeteren waardoor zowel Google als de gebruiker tevreden met je zijn. En deze tevredenheid zal lonen!

 

Wil je meer weten over de mogelijkheden om jouw site hogerop in de zoekresultaten van Google te krijgen? Wij bieden advies op maat over de optimalisatie van jouw website! Neem contact met ons op voor meer informatie.