Waarom je nú je Google Analytics en AdWords accounts aan elkaar moet koppelenDoor Lianne Landsman - 07 November 2017

Je hebt een nieuwe site (laten bouwen), deze gevuld met enthousiasmerende, SEO proof content en je hebt ervoor gezorgd dat alle onderdelen van je site goed gemeten worden en binnenkomen in Analytics. Vervolgens heb je AdWords-campagnes gemaakt om je producten of diensten te promoten. Je hebt het goed voor elkaar, denk je. Maar heb je je Google Analytics en AdWords accounts wel aan elkaar gekoppeld? Nee? Dan loop je een berg aan waardevolle informatie over het gedrag van je bezoekers mis!

 

Samen sta je sterker

De platformen AdWords en Analytics voorzien je beiden van waardevolle informatie. Er ontstaat echter een blinde vlek als ze niet aan elkaar gekoppeld zijn. In AdWords zie je overzichtelijk welke keywords een advertentie triggeren, wanneer jouw gebruikers klikken en welke klikken voor een conversie zorgen. So far, so good. Maar je weet nu niet welk gedrag deze bezoeker vertoont als ze op je site zijn beland. Dit is het moment waar Analytics om de hoek komt kijken. Zo kan je bijvoorbeeld dankzij de koppeling tussen de twee platformen inzien welke paden de bezoekers bewandelen (of welke juist niet), welke factoren je conversies beïnvloeden en waar je waardevolle bezoekers verliest.

 

Weet waar je resultaten vandaan komen

Hoe frustrerend is het als je je maanden lang in het zweet hebt gewerkt, je naar je resultaten kijkt en niet kan zien welke inspanningen daadwerkelijk lonen? Door een koppeling tussen Analytics en Adwords kan je in één oogopslag zien via welk kanaal (organische zoekresultaten, betaald verkeer, social media, directe bezoeken, etc…) je leads, bestellingen, aanvragen, telefoonklikken en ga zo maar door vandaan komen. Ook als een advertentie niet direct tot verkoop leidt, kan het zo zijn dat deze wel degelijk bijdraagt aan je succes!

 

Stuur op jouw persoonlijke doelen en conversies

Iedere business heeft andere doelen. Daarom kan je binnen Analytics custom doelen instellen. Als webshop wil je bijvoorbeeld vooral weten welke producten je verkoopt en zijn inschrijvingen op je nieuwsbrief wellicht interessant. Bevind je je in een Business-to-Business omgeving, dan kan je leads in de vorm van contactformulieren, e-mailklikken en telefoonnummerklikken zien als een conversie. Wat jouw doelen ook zijn, in Analytics kan je dit meetbaar maken door ze aan te geven als ‘doelen’ en ‘conversies’ . Deze kan je vervolgens in AdWords importeren, zodat je hierop kan sturen. Hierdoor adverteer je veel specifieker in AdWords. Je weet immers welke advertenties leiden tot de meest interessante doelen. 

 

De kracht van herhaling

Je kent het wel: je wil nieuwe schoenen kopen, bezoekt een aantal sites en vervolgens blijf je de schoenen zien als je andere websites bezoekt. Dit fenomeen, retargeting, is een krachtig middel om de bezoekers die je site wel hebben bezocht - maar niet converteren - opnieuw naar jouw site te trekken. In Analytics deel je je bezoekers in in groepen. Die groepen kan je vervolgens opnieuw bereiken, bijvoorbeeld door alle mensen die langer dan 1 minuut op een pagina zijn geweest opnieuw de content van die specifieke pagina te laten zien. Ze hebben namelijk al belangstelling getoond. Of je wil juist mannen en vrouwen van elkaar onderscheiden, omdat je weet dat het grootste deel van de bezoekers die pumps koopt, vrouw is. Vervolgens kan je met deze gesegmenteerde retargetinglijsten zeer relevante campagnes voeren via Adwords.

 

Wil je ook je AdWords en Analytics koppelen, maar kom je er niet uit? Neem dan contact op met DBOM. Onze specialisten op het gebied van SEA en Analytics staan altijd voor je klaar om ook al jouw data meetbaar en inzichtelijk te maken.