Een Flauw Benul - In contact met social media marketingDoor Mitchel Van Luit - 04 September 2017

Een Flauw Benul is een serie blogs waarin onze stagiair Mitchel van Luit de beginselen van online marketing bespreekt. Om de week schrijft Mitchel over een onderwerp binnen online marketing waar hij kennis mee heeft gemaakt bij DBOM.

Tegenwoordig kan je er niet meer omheen: we liken, volgen en delen massaal op social media. Als bedrijf voelt het misschien onnatuurlijk om je niet als persoon, maar als organisatie te mengen in social media. Toch is het belangrijk om met social media aan de gang te gaan, want waar veel mensen zich verzamelen, daar liggen kansen. Maar wat zijn deze kansen?

Social media als organisatie

Speel je als organisatie in op het social media gebruik van (potentiële) klanten, dan is het belangrijk om te weten waarom mensen social media gebruiken. De meeste mensen gebruiken social media omdat ze contact willen maken met anderen en/of omdat ze relevante content willen zien(1). 

Als organisatie kan je met social media aan beide behoeften voldoen. Creëer interessante content en start een gesprek tussen mensen hierover. Ga ook de dialoog aan met volgers door vragen te stellen en te beantwoorden. Op deze wijze lever je content en faciliteer je sociaal contact. Zo verrijk je de klantervaring en bouw je een langdurige wederzijdse relatie op met je volgers. 

Social Media Marketing aan het werk

Naast de content en sociale functie, biedt social media nog meer kansen. Iedere like, post en share bevat een beetje data over mensen. Uiteindelijk geeft deze data de social media platformen een goed beeld van wie jouw gebruikers zijn. Bij het adverteren op social media zet je deze (geanonimiseerde) data in om jouw specifieke doelgroep te bereiken; daar waar zij actief zijn. Gebruik je deze data goed, dan is social media marketing een krachtig kanaal om conversies te realiseren.

Positieve mond-tot-mond reclame

Alles wat je op social media post, is makkelijk te delen. Wanneer mensen leuke of opmerkelijke berichten van jou lezen, delen ze dit met hun sociale relaties. Het resultaat: positieve mond-tot-mond (of eigenlijk scherm-tot-scherm) reclame. 

Door slim gebruik van social media laat je anderen dus reclame voor jou maken. Een doeltreffende methode is het inzetten van Influencer Marketing. Influencers hebben een zeer bepalende rol voor een groot publiek op social media. Wanneer zij iets van/voor een organisatie delen, trekt dit de aandacht van hun volgers. Zeker wanneer iemand veel volgers heeft, leidt dit tot veel conversies en meer brand awareness.

Getting Social

Nog niet of nauwelijks begonnen met social media? Begin dan direct. Meer weten over social content, advertenties en het starten van een dialoog? Neem dan contact op met DBOM en begin met social ads via Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn. Benieuwd naar Influencer Marketing? Bekijk dan eens de website van 3sixtyfive.

 

(1) McGrath, F. (2017, June 08). Top 10 Reasons for Using Social Media | GlobalWebIndex. Retrieved September 01, 2017, from http://blog.globalwebindex.net/chart-of-the-day/social-media/