Hoe krijg je je Structured Data op orde?11 February 2019

Het internet is ooit bedacht om op een makkelijke en snelle manier over een langere afstand informatie te delen. En nog steeds staat informatie delen in het middelpunt van waar we het internet voor gebruiken. Helaas ben je waarschijnlijk niet de enige die het over een bepaald onderwerp heeft, en zeker niet de laatste. Hoe zorg je dan dat je tussen deze gigantische bak aan informatie toch nog boven komt drijven, op de keren die er toe doen? Het antwoord is: gestructureerde data (Structured Data)! We schreven al eerder over Rich snippets en dynamic structured snippets in 2015, en aangezien ook Google niet stilzit, geven we hier een update van de huidige status.

"Alle informatie staat toch al op de pagina's die ik zie?", zullen veel bezoekers zich afvragen. Nou, there is more than meets the eye.. Achter een webpagina gaat veel meer schuil dan je op het eerste gezicht zou zien. Om een simpele zin als "DBOM is het beste online marketingbureau van Nederland!" in een webbrowser te tonen, heb je al minimaal de volgende codes nodig:

rich snippet DBOM

Zoals je begrijpt, gebruikt een enkele pagina en zelfs een hele website pagina's vol code om de verschillende teksten, foto's en animaties goed weer te geven. Door deze berg aan informatie hebben zoekmachines,zoals Google en Bing, het vaak lastig om de belangrijke gegevens te scheiden van de minder belangrijke. Maar je kunt ze hier een handje mee helpen! Hiervoor krijg je natuurlijk ook iets terug: zoekmachineresultaten  worden verrijkt met deze informatie, wat de CTR (Click Trough Rate) naar jouw website weer ten goede komt.

Drie soorten gestructureerde data

Als je alleen naar de belangrijkste kijkt, zijn er drie soorten gestructureerde data die worden erkent door de zoekmachines, dit zijn: 

  1. Microdata
  2. Microformats
  3. RDFa

Hiervan zal je Microdata het vaakst tegenkomen binnen een website en dan voornamelijk die van schema.org. Verder zal je nog vaak het Open Graph protocol zien (ooit in het leven geroepen door Facebook) en de Twitter cards. Los van  dat ze vaak dezelfde informatie bevatten, is het gewenst een combinatie van deze microdata te gebruiken om zo de beste dekking aan informatieverstrekking te krijgen. 

Wanneer je deze gegevens op de juiste manier in je website weet te verwerken, heb je kans dat je in de zoekmachines een rich snippet bij je SERP krijgt. SERP staat voor 'Search Engine Results Pages', dit zijn de resultaten die de zoekmachines geven wanneer je een zoekopdracht uitvoert. De 'rich snippet' is een verrijking van dit resultaat in de vorm van meer informatie. Dit wil zeggen: meer informatie dan alleen de bekende blauwe titel, groene link en korte beschrijving.

 Hieronder geven we een aantal voorbeelden van de meest voorkomende gestructureerde data:

Gestructureerde data: breadcrumbs

Iets wat je vaak als eerste op een website voorbij ziet komen, zijn de breadcrumbs. Dit is een visuele vertaling van waar jij je op dat moment in de website bevindt. Vaak wordt het aangeduid met iets als "homepage > categorie > product", zo kan een bezoekers gemakkelijk navigeren naar de bovenliggende pagina's. 
Wanneer je deze gegevens op een correcte manier voorziet van gestructureerde data, kunnen zoekmachines deze in de resultaten tonen. Dit geeft de gebruiker direct een duidelijk beeld van waar de pagina zich in de website bevindt. Ook kunnen ze snel via de zoekmachine naar een bovengelegen pagina navigeren. In zoekmachines zien ze er zo uit:

rich snippet breadcrumbs

Gestructureerde data: recepten

Nu zullen niet veel van jullie recepten op hun website plaatsen, maar mocht je het van plan zijn, kan je aardig wat gegevens aan Google doorgeven. Hierbij zie je dan in de zoekresultaten bijvoorbeeld hoeveel tijd een recept in beslag neemt, hoeveel calorieën erin zitten, een foto van het eindresultaat en nog veel meer nuttige informatie voor de zoekers:

rich snippet recept

Gestructureerde data: producten

Ook producten krijgen steeds meer informatie met zich mee. Naast het aantal reviews dat een bepaald product heeft, zie je ook al in de zoekresultaten wat de prijs van een product is en of deze op voorraad is. Nu local search steeds belangrijker wordt, zullen de zoekers ook te weten komen of een product in de dichtstbijzijnde fysieke winkel te verkrijgen is. Een kans die voor het grijpen ligt, dus maak er gebruik van!

rich snippet product

Gestructureerde data: reviews

Zoals je bij het voorbeeld van het recept en het voorbeeld van het product ziet, hebben deze pagina's een aantal reviews gekregen. De sterretjes zien we al een tijdje verschijnen in Google en zijn een echte boost voor de CTR van een zoekresultaat. Zorg natuurlijk wel dat als je website reviews heeft, deze een positief beeld van je pagina tonen. Ook is het aan te raden om gebruik te maken van een officiële reviewpartner die controleert of de reviews echt zijn. Zo verhoog je de betrouwbaarheid en kom je ook sneller in aanmerking voor bijvoorbeeld reviews in je Google Shopping advertenties.

”Tip: Review-sterretjes zien we al een tijdje verschijnen in Google en zijn een echte boost voor de CTR van een zoekresultaat.”

Gestructureerde data: evenementen

Wanneer je op je website evenementen toont en hier bijvoorbeeld kaartjes voor verkoopt, kan je veel informatie op voorhand doorspelen aan Google om in de SERP's te zetten. Onderdelen als artiesten, tijden, sprekers, locaties, data, of er kaartjes over zijn en nog veel meer. De data wordt vaak op de dichtstbijzijnde locatie getoond, dus die meenemen in de gestructureerde data is een must!

rich snippet evenement

Gestructureerde data: local business

Nu het mobiele internetverkeer het desktop verkeer heeft ingehaald, wordt de locatie van de bezoekers steeds belangrijker. Vroeger wist je vrijwel zeker dat iemand die je website bezocht thuis of op z'n werk was. Nu kan die persoon zich bijna overal bevinden. Door ook relevante locatiegegevens aan je website toe te voegen, kunnen zoekmachines beter bepalen of jouw website aansluit aan de zoekopdracht van de persoon. Daarnaast kunnen direct relevante gegevens als routebeschrijving worden meegegeven. Een echte aanrader voor alle bedrijven om toe te voegen aan hun websites.

Nu weet je de meest voorkomende rich snippets en soorten gestructureerde data. Maar zoals we in het begin van dit verhaal al aangaven, zijn er veel meer verschillende soorten. En hoe meer data je verstrekt, hoe beter je online gevonden kan worden. Wil jij ook weten wat er nog meer mogelijk is en welke elementen het belangrijkste zijn voor jouw website? Neem dan contact op met DBOM voor alle hulp bij rich snippets en gestructureerde data.