Helpt een CDN met je SEO?Door Jacco van Lith - 31 July 2017

Een Content Delivery Network (CDN) is een systeem van servers dat wereldwijd verspreid staat en webpagina’s of andere content (zoals video’s) serveert op basis van de geografische locatie van de gebruiker. Dit klinkt natuurlijk allemaal vrij technisch, maar waar het in het kort op neer komt is (vaak) een snellere website. Dit heeft niet alleen een positief effect voor jouw gebruikers, maar ook voor je zoekmachine optimalisatie (SEO). 

Maar hoe werkt een CDN dan precies?

Laten we zeggen dat je een website hebt die op een server in Nederland staat. Als een gebruiker in Nederland jouw website bezoekt, vraagt hij de nodige informatie op bij deze server. Dit is een kort lijntje omdat de afstand tussen deze twee vaak niet meer dan een paar kilometer is. Hierdoor zal de informatie binnen geringe tijd op het scherm van de gebruiker verschijnen. 

Net als een aantal van onze klanten, zijn veel websites internationaal georiënteerd. De website wordt vanuit Nederland beheerd en opereert vanuit deze thuisbasis over de hele wereld. Zo verkopen ze producten buiten Europa, amuseren ze bezoekers uit Azië of verstrekken ze informatie aan Amerikaanse gebruikers. Wanneer iemand in Amerika de website bezoekt, wordt na iedere klik informatie in Nederland opgevraagd en vervolgens de halve wereld over gezonden voordat het op het scherm van de gebruiker verschijnt. Dit kan in veel gevallen zelfs een paar seconden langer duren! Door gebruik te maken van een CDN kan je deze afstand en tijd verkleinen.

Bij een CDN wordt een kopie van jouw website wereldwijd verspreid over meerdere servers. Zo staat het origineel bijvoorbeeld in Nederland en een exacte kopie op een server in Amerika. Wanneer een Amerikaanse gebruiker de website bezoekt, zal deze op basis van zijn geografische locatie de website geserveerd krijgen vanaf de server in Amerika. Dit scheelt naast een flinke afstand ook een aantal secondes laadtijd voor de gebruiker.

Een aantal voordelen van het gebruik van een CDN

CDN’s zijn al een tijdje bekend bij bedrijven die hun bereik wereldwijd willen vergroten. Ze geven je de mogelijkheid om jouw website bij miljoenen internetters over de hele wereld zo snel mogelijk weer te geven. Naast dat dit gebruiksvriendelijk is, zou het voor ieder bedrijf dat de SEO tiptop in orde wil hebben zeker meegenomen moeten worden in de optimalisaties. De voordelen van een CDN:

  • Snellere laadtijd van jouw website (voornamelijk belangrijk bij mobiel gebruik).
  • Compressie van afbeeldingen om dataoverdracht te verminderen.
  • Minder open verbindingen met je hoofdserver door de sessieoptimalisatie.
  • Makkelijk schaalbaar wanneer er opeens meer bezoekers op je website komen.
  • Een stabielere website wanneer er pieken in het aantal bezoekers zijn.
  • Betere websiteprestaties en gebruikerservaring.

Een CDN is niet altijd beter voor jouw SEO

Het implementeren van een CDN heeft niet alleen maar voordelen. Eén van de nadelen kan bijvoorbeeld zijn dat het geografische doel van je website niet meer vastgesteld kan worden door de zoekmachine, doordat deze over de hele wereld verspreid staat op verschillende servers. Denk maar eens aan je ‘local SEO’. Iemand die in Amsterdam op zoek gaat naar een webbouwer zal niet zo snel een website van een webbouwer uit Maastricht te zien krijgen. Of een andere dooddoener op het gebied van SEO: dubbele content. Iedere keer dat je je website naar een CDN-server kopieert, creëer je namelijk een directe kopie van jouw website.

Daarom is het van belang dat je een goede partij uitkiest die jou kan helpen met de implementatie van een CDN in samenwerking met SEO-optimalisaties. 

Wij bij DBOM adviseren onze klanten bijvoorbeeld vaak om alleen afbeeldingen en een aantal Javascript- en CSS-bestanden via een CDN in combinatie met een CNAME te serveren. Dit verbetert al snel de laadtijd van een website door een verkorte afstand en het synchroon laden van data, maar vermindert de kans op dubbele content.

Ga je liever zonder ons aan de slag met deze technische SEO-optimalisaties? 

Vergeet dan niet om tools zoals Pingdom en GTmetrix te gebruiken om te achterhalen welke data in aanmerking komt voor je CDN-servers. Let tevens goed op de caching instellingen van deze servers wanneer je klaar bent. Je wil natuurlijk niet dat de buitenlandse gebruikers een website te zien krijgen die minimaal een week ouder is dan het origineel.