Google Tag Manager én gtag.js – zo doe je dat!01 February 2019

Door: Anna Wijnen

De laatste jaren is er veel veranderd in hoe Google conversies en websitestatistieken meet. Om in te spelen op de laatste ontwikkelingen, introduceerde Google eind 2017 de nieuwe Global Site Tag (gtag.js) als algemene tracking code. Omdat deze door Google wordt aanbevolen boven de traditionele analytics.js, zien we steeds vaker dat gtag.js op de website wordt geïmplementeerd en dat meetbaarheid zo wordt ingeschoten. Hoe zit dit nu wanneer je (al) gebruik maakt van Google Tag Manager (GTM)? Kunnen GTM en gtag.js in harmonie naast elkaar draaien, zonder dubbele metingen te veroorzaken? Dat kan zeker! Lees in dit blog hoe je dit correct instelt.

Wat is gtag.js?

Gtag.js is een Analytics trackingcode: een stukje Javascript code die je op een website plaatst, waardoor data wordt doorgestuurd naar Google Analytics. Met de komst van gtag.js vindt er een verandering plaats in de manier waarop we data verzamelen. Het uiteindelijke doel is om één centraal stuk code te hebben die in staat is data naar alle Google marketing en analytics tools tegelijk te sturen. Gtag.js is er dus voor gemaakt om websitetagging voor alle Google-producten te stroomlijnen. 

Maar wacht eens, waren we niet juist lekker bezig met GTM?

Wat is GTM?

GTM is een gebruiksvriendelijke tool waarmee gebruikers zelf hun tags of Javascript snippets kunnen beheren en plaatsen. Er hoeft maar één stukje code op de website te worden geplaatst, alle andere tags worden vervolgens via GTM gefired. Hierdoor wordt het makkelijk om producten zoals Analytics, Google Ads Conversion Tracking en Remarketing, en Floodlight op je website te plaatsen. In plaats van losse stukjes code op je website te plaatsen, gebruik je de GTM-interface om te beslissen welke acties er moet plaatsvinden op welke pagina. Deze voeg je dan toe aan GTM in de vorm van 1) tags: een stukje code; 2) triggers: waar en wanneer tags worden gefired en 3) variabelen: gebruiken we om informatie op te slaan van de tags en triggers.

Laten we terugkomen op de vraag of we niet juist lekker bezig waren met GTM. In principe is het niet nodig om gtag.js op de website te plaatsen als je al gebruik maakt van GTM. De voordelen van GTM zijn namelijk:

  • Het is gratis.
  • Je kunt zelf makkelijk aanpassingen doen.
  • De opties zijn eindeloos: GTM is inzetbaar voor meer dan alleen Googleproducten en goed te customizen.
  • GTM maakt het eenvoudiger om gevorderde Analytics features te implementeren. Denk aan cross domain tracking, user ID-tracking, etc.
  • Het is goed beveiligd
  • Debugging opties. Zo kun je zelf error checking en controle inbouwen, zodat alles debugged is voordat het live gaat.

Hoe maak ik een keuze?

GTM en Google Analytics zijn twee afzonderlijke tools, die los van elkaar ingezet kunnen worden. Je kunt ervoor kiezen om alleen gebruik te maken van GTM, maar je kunt er ook voor kiezen om alleen gebruik te maken van gtag.js. Over het algemeen wordt door Google aangeraden om Analytics via GTM te tracken. Echter, dit is niet altijd mogelijk. En gelukkig kunnen GTM en gtag.js goed samen worden gebruikt, mits je weet hoe dit moet.

Hoe gebruik ik GTM en gtag.js samen?

Steeds vaker zien we dat nieuwe websites overgaan op gtag.js. Niet gek, gezien Google deze trackingcode aanbeveelt boven de oude analytics.js. Het gebeurt ook steeds vaker dat conversies via gtag.js worden ingeschoten. Wanneer dit het geval is, betekent dit dus dat Analytics hardcoded op de website staat. Dit levert potentieel problemen op als je ook metingen via Google Tag Manager (GTM) wil doen. Bijvoorbeeld wanneer je e-commerce via gtag.js wil meten, maar soft conversies, zoals nieuwsbrief inschrijvingen, via GTM wil beheren. Het kan ook problemen opleveren wanneer websites zowel Google Analytics als GTM vereisen voor uitgebreide geavanceerde Analytics tracking (Shopify, we’re looking at you).

Wanneer je zowel GTM als gtag.js wil gebruiken, loop je het risico op dubbele metingen. Analytics wordt dan namelijk via beiden ingeschoten. Een groot deel van de GTM-tags is namelijk op basis van een Analytics variabele. Dit betekent dus dat je Google Analytics waarschijnlijk als tag in GTM hebt staan. En wanneer er óók gtag.js op de website staat, betekent dit hoogstwaarschijnlijk dat er dubbele data binnenkomt. Is er een manier om zowel Analytics als GTM op de website te hebben zonder dubbele data? Het antwoord is ja.

De oplossing is om ervoor te zorgen dat er vanuit GTM geen Analytics ‘Page View’ wordt gefired. Dit betekent dat je onderstaande (standaard) implementatie van de Analytics tag in GTM niet moet gebruiken:

Je kan nog steeds gebruik maken van een Universal Analytics tag in GTM die op alle pagina’s wordt gefired. Maar kies in plaats van voor trackingtype ‘Page View’, voor trackingtype ‘Event’ (zie onderstaand voorbeeld). Hierdoor heb je geen last meer van dubbele paginaweergaven, gezien je één pageview fired (gtag.js) en één gebeurtenis fired (GTM). Deze gebeurtenis zie je terug in de sectie ‘Gedrag’ van Google Analytics. 

Conclusie

Gtag.js is op het gebied van datacollectie zeker een verbetering ten opzichte van voorganger analytics.js. Maar wanneer je de kans hebt om alles via GTM in te regelen, heeft dat nog altijd de voorkeur. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kun je zeker gtag.js en GTM naast elkaar gebruiken, maar zorg er dan voor dat er maar één pageview wordt gefired. Zo voorkom je dubbele data, en kun je gebruikmaken van de voordelen van zowel gtag.js als GTM.