Groei explosief met Growth HackingDoor Martijn Van Royen - 22 November 2017

De wereld van marketing is voortdurend in beweging. De marketingwetenschap verschuift namelijk steeds meer van offline naar online. Door deze verandering, en de mogelijkheid om resultaten nauwkeuriger te kunnen meten, is het zogenaamde Growth Hacking ontstaan. Iets dat nog meer vaart brengt in de verschuiving naar online.

 

Wat is Growth Hacking?

Growth Hacking, letterlijk het ‘hacken van groei’, is een experimentele wijze waarbij snel nieuwe campagnes worden getest. Het idee achter Growth Hacking is dat je, met lean-startup principes van testen, meten en leren, er snel achter komt welk type campagne of welk kanaal zorgt voor explosieve groei van jouw business. Online Marketing Manager Martijn van Royen volgde een crash course Growth Hacking in Amsterdam en liet zich inspireren door een aantal bekende growth hacks die we allemaal kennen:

YouTube
Toen YouTube nog in de kinderschoenen stond, maakten ze het Myspace-gebruikers mogelijk een YouTube video op Myspace te plaatsen. Een slimme zet, want Youtube groeide daardoor explosief. Ze pasten een bekende Growth Hacking methode toe, die draait om tractie (veel verkeer) genereren door een bestaand netwerk te gebruiken. YouTube zorgde er toentertijd dus voor dat het immens populaire netwerk van Myspace werd gebruikt voor tractie naar hun video’s.

Airbnb
Misschien wel het bekendste voorbeeld van Growth Hacking is dat van Airbnb. Jaren geleden was Craigslist de belangrijkste concurrent van Airbnb en vele malen groter. Maar toen maakte het huizenplatform een inhaalslag. Airbnb bouwde een bot waarmee alle gebruikers van Craigslist konden worden gescraped en benaderde ze vervolgens met aanbiedingen voor hun eigen dienst. 

Daarnaast maakte Airbnb het voor haar gebruikers makkelijker om een aanbieding direct op Craigslist te plaatsen, met daarin een link verwerkt naar hun website. Het platform van Airbnb was bovendien veel gebruiksvriendelijker, waardoor gebruikers van Graigslist binnen de kortste keren overliepen naar Airbnb. Hoewel dit een nogal dodgy wijze is van Growth Hacking, laat dit duidelijk zijn dat de growth hacker zich op het snijvlak van marketing, data analyse en development bevindt.

Dropbox
De groei van Dropbox was gestaag, tot ze (je raadt het al) Growth Hacking toepasten. Ze boden namelijk een referral aan die gebruikers niet konden weerstaan: gratis extra opslagruimte als zij Dropbox aan vrienden zouden aanbevelen. En aangezien de ruimte die gebruikers hadden om foto’s, video’s en andere documenten in de cloud op te slaan, Dropbox’ belangrijkste drijfveer was, ging het aantal actieve Dropbox gebruikers binnen een mum van tijd door het dak.

 

Het resultaat mag er zijn

Al deze bedrijven realiseerden hun explosieve groei niet alleen door gebruik te maken van de marketingbeweging van offline naar online, ze dachten strategisch na en deden er (minimaal) drie schepjes bovenop. Door Growth Hacking hebben zij de volledige potentie van online kanalen benut om zichzelf uiteindelijk neer te zetten als een van de grootste merknamen van deze tijd.

Martijn heeft veel geleerd over Growth Hacking en heeft inspiratie gehaald uit de succesvolle toepassingen in de praktijk. Hij wil graag dat klanten ook van deze ‘explosieve groei’ gebruik kunnen maken en begeleidt ze met alle plezier in dit proces. 

 

Zoek jij een manier om zelf snel te groeien met jouw bedrijf? Wij geven Growth Hacking advies en kunnen je op weg helpen. Schroom niet en neem contact met ons op voor een kop koffie!