Een Flauw Benul - Google’s dataverzameling12 December 2017

De serie blogs getiteld Een Flauw Benul wordt vanaf nu geschreven door onze nieuwe stagiair Robin Franken. Regelmatig schrijft zij over een onderwerp binnen digitale marketing waar zij kennis mee heeft gemaakt bij DBOM.

Vraag je jezelf wel eens af wat Google allemaal over je weet? Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord dat Google gebruikersinformatie verzamelt. Op basis van je online activiteiten kan Google een vrij accuraat beeld opstellen van wie jij bent. Je geslacht, leeftijd, verjaardag, telefoonnummer en vaak ook een schatting van je inkomen zijn geen geheim voor Google. Best een gek idee, toch? Nu vraag je je misschien af wat Google doet met al die informatie. Ik kan je vast verklappen: het is een heleboel, en je hebt er ook zeker zelf wat aan. Gedurende de eerste week van mijn stage bij DBOM heb ik me in dit onderwerp verdiept, en ik leg je graag even uit hoe het zit.

Hoe weet Google dit?

Een deel van de informatie die Google over je heeft, komt uit de instellingen die je zelf hebt gebruikt voor je Google-account. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de taal of leeftijd die je hebt ingesteld. Verder baseert Google zich voor het verkrijgen van informatie voornamelijk op jouw online gedrag. De belangrijkste bron van informatie is hier, natuurlijk, je zoekopdrachten. Dit zoekgedrag geeft Google namelijk inzicht in je interesses (bijvoorbeeld door bij te houden wat voor YouTube-videos je kijkt). 

Heb je een Google-account waarmee je ingelogd bent op zowel je computer als je telefoon? Dan kan Google de data van beide bronnen aan elkaar linken. Zo weet Google dan bijvoorbeeld ook waar je de afgelopen tijd bent geweest, door de GPS-coördinaten van je telefoon bij te houden. 

Wat gebeurt ermee?

Bij elkaar verzamelt Google dus een flinke hoeveelheid data. Maar wat doen ze daarmee? Dit is waar digitale marketing bij komt kijken. Digitale marketeers gebruiken namelijk twee tools van Google, genaamd Google Analytics en Google Adwords, die volledig draaien om data. Met deze tools kunnen zij bijhouden hoe de website van een klant presteert en welk soort publiek het trekt. Bovendien zijn het dé meest gebruikte tools voor zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA).

Gaan mannen net zo vaak over tot een aankoop als vrouwen? Welke reclame hebben klanten gezien voor ze op de site kwamen? Kopen klanten met verschillende interesses verschillende producten? In welke stad wonen de meeste klanten van deze webshop? Dit soort vragen kunnen marketeers beantwoorden door gebruikersdata van Google te analyseren. Op basis hiervan kunnen vervolgens aanpassingen gemaakt worden aan de digitale marketingcampagne voor de website van een klant. Zo kan een campagne steeds effectiever ingericht worden en zijn doelgroep steeds beter bereiken.

Wat heb je eraan?

Misschien heb je inmiddels het idee gekregen dat online marketeers een soort Big Brother zijn die altijd met je mee kijken. Maar fear not: je staat niet met je naam en adres in het Google Analytics-overzicht van iedere website die je de afgelopen paar jaar hebt bezocht. De data die Google van je heeft, wordt geanonimiseerd weergegeven. Zo kunnen online marketeers achterhalen welk soort publiek er op de website van hun klanten is geweest en wat ze daar hebben uitgespookt, zonder precies te weten wie dat waren. Het gaat hier dus vooral om het vinden van bruikbare patronen die effectief inzicht bieden in de algehele doelgroep. Jouw persoonlijke fascinatie voor vrouwelijke bodybuilders of je aankopen voor kerst blijven dus privé. 

Naast dat het inzicht in gebruikersdata handig is voor digitale marketeers, heeft het voor de gebruikers van Google ook zeker voordelen om deze data af te staan. Zo houdt Google voor je bij welke websites je interessant vindt, zodat die hoger in jouw zoekresultaten terechtkomen. En als je zoekt naar een winkel of restaurant, dan geeft Google opties die bij je in de buurt zijn. 

Ook het gebruik van jouw data door digitale marketeers werkt in jouw voordeel. Doordat digitale marketeers reclame precies op de juiste doelgroep kunnen targeten word jij niet langer lastiggevallen met willekeurige reclameboodschappen. En producten die je eerder al in je winkelmandje hebt gehad, maar nooit had afgerekend, kunnen later nog eens aan je getoond worden. Misschien is die leuke, maar net te dure jas die je eerder had gezien nu wel in de aanbieding? Op die manier ben je altijd op de hoogte van de meest recente, goede deals. En digitale marketeers bereiken klanten die echt zitten te wachten op hun reclame. Een win-winsituatie dus!

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden die het analyseren van gebruikersdata vanuit Google biedt voor jou? Heb je een bedrijf met een website waarop je deze technologie toe zou willen passen? Neem dan contact op met DBOM!