Google Tag Manager: Waarom DBOM er gebruik van maakt!Door Maxime Eringa - 04 March 2015

Wat is de Google Tag Manager (GTM) precies? GTM is een tool die het voor marketeers als wij zelf gemakkelijker maakt om tags en scripts toe te voegen aan een website zonder dat de website code bewerkt hoeft te worden door een developer. Het enige wat door een developer gedaan moet worden is het plaatsen van het container script van de Google Tag Manager. Binnen deze container kunnen wij zelf tags toevoegen voor het bijhouden van conversies, klikken op bepaalde knoppen, ingevulde contactformulieren, klinken op linkjes op de site, website analytics, remarketing en nog veel meer.

Het implementeren van de Google Tag Manager heeft veel voordelen. Hieronder zullen we de 7 meest belangrijke redenen noemen:

1. Tijdsbesparing & Flexibiliteit

Wijzigingen en nieuwe tags kunnen gemakkelijk en snel gemaakt worden zonder dat de code van de website wordt aangepast. Dit versnelt de lanceringstijd doordat wij zelf tags en scripts toevoegen, testen en aanpassen, zonder tussenkomst van een developer. Dit laat tijd over voor developers om zich te richten op grotere projecten. Omgekeerd kunnen de wensen van klanten snel opgepakt worden, het maakt niet meer wat en wanneer dit geïmplementeerd moet worden.

2. Debug opties

Ervoor zorgen dat tags werken voordat ze op de live website geplaatst worden is heel belangrijk. De Google Tag Manager heeft een ingebouwde debug functie waarmee wij welke tag eerst kunnen testen voordat ze geplaatst worden.

3. Versie controle

Elke keer als er een wijziging wordt gemaakt aan de container in de GTM wordt er een nieuwe versie gecreëerd, die gearchiveerd wordt. Als het op enig moment nodig is om terug te gaan naar een eerdere versie van de container, is deze gemakkelijk op te halen. Dit is ook een uitstekende manier om de tags binnen de container goed te organiseren en eventuele fouten snel te kunnen herstellen.

4. Gebruikers machtigingen

De Google Tag Manager geeft ons de mogelijkheid om machtigingen in te stellen voor verschillende personen. Zo kunnen we intern regelen wie de container kan bekijken, aanpassen en publiceren. Werkt een klant met meerdere partijen die de online marketing strategie voor hen uitvoeren, is dit ideaal.

5. Ingebouwde Tags

GTM heeft ingebouwde tags voor Analytics, AdWords, Remarketing, Facebook en andere populaire advertentienetwerken. Dit is uitermate geschikt om voor deze veelgebruikte netwerken snel nieuwe tags aan te maken.

6. Event Listeners

Op een website wordt na implementatie van de GTM aangegeven welke op welke knoppen op uw site geklikt kan worden, welke formulieren er ingevuld kunnen worden, en op welke linkjes er geklikt kan worden middels een gtm.click, gtm.formSubmit of een gtm.linkClick. Deze ‘Event Listeners’ maken het een stuk eenvoudiger om deze gebeurtenissen op een juiste manier te tracken. Zo wordt een gtm.formSubmit alleen verstuurd op het moment dat een formulier ook daadwerkelijk is ingevuld. 

7. Laadsnelheid van uw Site

Last but definitely not least: Als een website volstaat met losse scripts, tags en tracking codes zal dit de website laadsnelheid verlagen. Door het gebruik van de Google Tag Manager staat er alleen het GTM script op de site. Binnen de container van de GTM worden de andere tags en tracking codes geplaatst. Dit zorgt er voor dat de website code van uw site schoner blijft en de laadsnelheid van uw site zal verbeteren.