Meet jij al de offline resultaten van je online campagne?Door Anna Wijnen - 06 September 2018

Als marketeer is het altijd een uitdaging om de volledige impact van de campagnes in kaart te brengen. Een van de grootste uitdagingen is dan ook om er achter te komen in hoeverre online inspanningen bijdragen aan offline resultaten. Vooral wanneer fysieke locaties belangrijk zijn voor je bedrijf, is het van belang om te weten in welke mate advertentieklikken en -vertoningen van invloed zijn op winkelbezoeken. Immers, het grootste deel van de aankopen wordt gedaan in een fysieke winkel. 

In 2014 kwam Google met een oplossing voor dit probleem in de vorm van Store Visits. Tot eind 2017 was dit echter een bètaversie die alleen beschikbaar was voor accounts die op hoog volume draaien. Tegenwoordig zijn Store Visits uit de bètaversie gehaald en beschikbaar gemaakt voor accounts die hiervoor voldoende data genereren en aan de voorwaarden voldoen. 

Wat is een Store Visit?

Google legt een Store Visit vast wanneer een gebruiker een fysieke locatie bezoekt, nadat deze (binnen 30 dagen) op een locatie gebaseerde Google Ads advertentie heeft geklikt. 

Wanneer je op een Google Ads advertentie klikt terwijl je ingelogd bent met je Google-account, en daarna met je smartphone naar de fysieke locatie gaat, kan het systeem een Store Visit registreren. Let op: het is geen garantie dat een bezoeker iets heeft gekocht, alleen dat deze de winkel heeft bezocht. 

Op welke data zijn Store Visits gebaseerd?

Om te bepalen of iemand na het klikken op een advertentie de winkel heeft bezocht, kijkt Google naar de locatiehistorie van de telefoon en advertentieklikken (smartphone, desktop en tablet). De locaties van de winkels zijn gebaseerd op meer dan 200 miljoen winkellocaties zoals deze zijn ingevuld op Google Maps. Om de locatie van een bezoeker in kaart te brengen maakt Google gebruik van:

  • GPS signalen;
  • Bluetooth Beaconsignalen die zich in de winkel of op locatie bevinden; 
  • Wi-Fi signalen;
  • Zoekopdrachten: bijvoorbeeld wanneer je regelmatig zoektermen gebruikt zoals “jas kopen dichtbij” of “h&m dichtbij”;
  • Duur van winkelbezoek: hierbij begrijpt Google dat te korte bezoeken (30 seconden) niet relevant zijn, en dat te lange bezoeken (8 uur) waarschijnlijk werknemers zijn; 
  • Locatiehistorie;
  • Google Maps navigatiedata;
  • Surveys om de data te valideren. Dit doet Google over meer dan 5 miljoen gebruikers. 

Google toont deze data alleen als er met grote zekerheid gezegd kan worden dat deze betrouwbaar is. Zo claimt Google met 99% accuraatheid te kunnen stellen welke gebruikers na het klikken op een advertentie de winkel hebben bezocht. 

Privacy

De gegevens die worden verzameld over winkelbezoeken zijn gebaseerd op anoniem verzamelde data. Deze data kan dus niet worden gekoppeld aan afzonderlijke advertentieklikken, vertoningen of bezoekers. Wegens privacyredenen wordt in-store conversiedata alleen verzameld van mensen die hun ‘Locatiegeschiedenis’ aan hebben staan. 

Voorwaarden

Conversies via winkelbezoeken zijn alleen beschikbaar voor bepaalde adverteerders. Klanten moeten:

  • Meerdere fysieke locaties hebben in landen die hiervoor in aanmerking komen;
  • Duizenden advertentieklikken en zichtbare vertoningen ontvangen;
  • Een volledig Google My Business-account hebben dat is gekoppeld aan het Google Ads account;
  • Minstens 90% van de gelinkte locaties moet geverifieerd zijn in Google My Business.
  • Voldoen aan privacy-vereisten voor gebruikers. 

Verder:

  • Locatie-extensies moeten geactiveerd zijn in Google Ads account;
  • Er moeten in de backend voldoende gegevens over winkelbezoeken beschikbaar zijn die kunnen worden toegeschreven aan verkeer door advertentieklikken of zichtbare vertoningen. 

Interessante rapporten

De volgende rapporten in Google Ads zijn interessant om nog meer inzicht te krijgen in jouw winkelbezoekers:

  • Dagen-tot-conversierapport: in dit rapport kun je zien hoe lang het duurt voordat iemand een van je fysieke locaties bezoekt na een advertentieklik.
  • Nieuw v.s. terugkerende bezoekersrapport: dit rapport geeft inzicht in hoeveel fysieke bezoeken er voortkomen uit terugkerende bezoekers.
  • Demografisch rapport: dit rapport geeft inzicht in welke demografische gegevens leiden tot meer bezoeken aan fysieke locaties.