Google Speed Update: jouw mobiele site moet nu ook sneller!Door Maxime Eringa - 18 January 2018

Wij verkondigden het al: 2018 wordt het jaar van mobile-first. En ja hoor, op 17 januari kwam Google naar buiten met een aankondiging voor een nieuw ranking-algoritme. Speciaal ontworpen voor mobiel ranken binnen de zoekmachine, zet de mobile-first ontwikkeling zijn eerste officiële stappen in 2018. Google noemt het de Speed Update. Zoals de naam al laat doorschemeren: de snelheid van mobiele pagina’s zal binnenkort worden beoordeeld.

Wat zijn de gevolgen?

Zhiheng Wang en Doantam Phan (Google) zeiden: “The ‘Speed Update’, as we’re calling it, will only affect pages that deliver the slowest experience to users and will only affect a small percentage of queries. It applies the same standard to all pages, regardless of the technology used to build the page. The intent of the search query is still a very strong signal, so a slow page may still rank highly if it has great, relevant content.”

Nog geen reden voor paniek dus! Google geeft immers aan dat alleen de traagste mobiele sites hier de dupe van zullen zijn. Daarnaast gaat de nieuwe update pas in juli live, dus nog genoeg tijd om jouw mobiele website een stuk sneller te maken!

Op de lange termijn kan de update echter wel interessante implicaties met zich meebrengen. Zo zou het meer sites kunnen stimuleren om gebruik te maken van AMP (Accelerated Mobile Pages). Dit zijn, kort gezegd, uitgeklede versies van webpagina’s die zeer snel laden - een toepassing die zorgt voor extra mobiele gebruiksvriendelijkheid dus.  

Maar, dat wil niet zeggen dat alle AMP-pagina’s nu al automatisch prioriteit krijgen. Google merkt op dat de wijziging alleen kijkt naar de snelheid van een bepaalde pagina, "regardless of the technology used to build the page”. Echter, aangezien AMP aanzienlijk sneller is dan traditionele mobiele websites, lijkt de snelheidsupdate zeker een voordeel te hebben voor sites die de technologie gebruiken.

Wat kan jij doen?

Google biedt geen zelfstandige tool aan voor websitebeheerders om zich voor te bereiden op deze update, maar wees wel op een aantal bronnen die algemene inzichten kunnen bieden over de prestaties van de site.

  1. Chrome User Experience Report: dat gebruikerservaring-statistieken biedt voor populaire webbestemmingen; 
     
  2. Lighthouse: een geautomatiseerd hulpprogramma voor het controleren van siteprestaties en andere statistieken van de webkwaliteit; 
     
  3. PageSpeed ​​Insights: deze tool laat zien hoe goed een pagina presteert in het Chrome UX-rapport en doet suggesties over hoe de prestaties kunnen worden verbeterd.

Haal jouw website dus even door deze tools heen en gebruik de uitkomsten om benodigde verbetering te bepalen. Zo ben je helemaal klaar voor 2018 en blijft jouw SEO stabiel.

Bang dat jouw mobiele site te traag is en benieuwd wat jij kan doen om de snelheid te verbeteren? DBOM zoekt het voor jou uit. Neem gerust contact met ons op!