Google Shopping & AdwordsDoor Duncan Borsboom - 29 April 2013

Alweer een tijdje kun je in AdWords als webshop je producten toevoegen aan je advertenties. Ook kon je apart producten al via een XML feed in Google Shopping naar boven laten komen in de zoekresultaten maar nu kun je ze ook aan je advertenties toevoegen. Deze twee verschillende presentaties van producten in Google zijn nagenoeg samengevoegd, MAAR er heerst nog wel veel onduidelijkheid over hoe het ingesteld moet worden en waar je advertenties dan getoond worden...

Maar hoe zorg je er nu echt voor dat producten worden opgenomen in Google Shopping? Zorg ervoor dat je producten uit je webshop omschreven worden in een XML product feed, die voldoet aan de feedspecificaties van Google, hierdoor kan Google precies zien wat voor producten je aanbied en ze op die manier aan de juiste potentiële klanten aanbieden. De feed is te uploaden in je Google Merchant Account.

Let op!
Vaak word gedacht dat Google Shopping resultaten hetzelfde zijn als Sitelinks uit de advertentie extentsie optie uit AdWords. Helaas, was het maar zo makkelijk, maar het is niet hetzelfde. Hieronder zal een (hopelijk) duidelijke omschrijving staan van de twee verschillende manieren van product-resultaten tonen.

Als je een Google Merchant account hebt kun je inloggen, daar vind je onder „Settings” een kopje AdWords en hier kan je je AdWords Klant ID invoeren om het Google Merchant Centre te verbinden met je AdWords Account. 

Als je de product feed en je AdWords Customer ID hebt ingevoerd, kan je een nieuwe campagne aanmaken. Zorg er wel voor dat je een campagne maakt die alleen voor het zoeknetwerk bestemd is en niet voor het display netwerk. 
Als je de instellingen aan het invoeren bent kan je voor de optie kiezen advertenties uit te breiden met relevante informatie uit het Google Merchant Center, jouw producten dus. Door dit aan te vinken word de campagne gelinkt met het Google Merchant Center en kunt je je producten aan je advertenties toevoegen. 

Als je nu in deze nieuwe campagne een advertentiegroep aanmaakt dan staat automatisch deze optie aangevinkt. Nu kan je kiezen voor de twee opties...

De Productextensies worden enkel tussen de reguliere zoekresultaten getoond bij de ‚Gesponsorde koppelingen’. De producten zijn dus met deze optie niet terug te vinden in Google Shopping.

Standaard worden alle producten uit je product feed getoond in je nieuw aangemaakte advertenties. Als je dit specifieker wilt maken dan moet je het productdoel toevoegen, hiermee selecteer op je basis van ID, product type, brand, condition, adwords labels of grouping. Dit is afhankelijk van hoe je zelf je feed hebt ingericht. Zie voorbeeld hierboven (Schoenen).

Met de bovengenoemde optie ontstaat er dus een geheel eigen concurrentiestrijd binnen Google Shopping. Je kunt nu op basis van je producten (in plaats van Keywords en Advertenties) je concurrentie te lijf gaan met zeer specifieke groepjes en bijbehorende unieke biedstrategieën. 

Het is handig om voor ieder productdoel een andere advertentiegroep te maken, bijvoorbeeld één voor tassen en één voor schoenen. In het Google Merchant Center kan je de verschillende kenmerken van de productent vinden onder „Products”. Let er dan wel op dat je het juiste land selecteert (drop down - rechts bovenin). De verschillende kenmerken van producten, die je voor Adwords kunt gebruiken, staan in de specifieke productoverzichten, wanneer je een product selecteert. 

Wanneer je het kenmerk van het product of productgroep hebt geselecteert kun je deze in je Adwords ‚productdoel’ plakken. Vergeet dan niet op “validatie” te klikken om te controleren of het gekopieerde kenmerk wel klopt. 

Als je alles hebt opgeslagen kan je ook nog zoekwoorden toevoegen, dit werkt op dezelfde manier als in een normale campagne of advertentiegroep. Maak hier ook gebruik van uitsluitingszoekwoorden om zo irrelevante kliks te voorkomen. 

Conclusie

Kortom de nieuwe Product Listing Ads bieden weer veel nieuwe mogelijkheden om je producten te promoten. Het is vooral handig voor webshops met producten die je graag wilt zien voordat je er op klikt of zelfs koopt. Denk bijvoorbeeld aan kleding, sieraden of schoenen. Omdat de potentiële klant de producten al ziet tijdens het zoeken is de CTR van Product Listing Ads hoger in vergelijking met standaard advertenties. Ook zijn de bezoekers die op de advertenties klikken relevanter omdat ze van te voren al zien wat de prijs van een bepaald product is, en is de kans op een aankoop in je webshop een stuk groter. 

Tip: Ook kan je er nog voor kiezen in het tabje advertenties om een kortingscoupon toe te voegen aan de advertentie. Hiermee kan je mensen een kortingscode of een gratis verzending aanbieden die ze kunnen besteden in je webshop.