Google Mobile First: Wat betekent dit en waarom moet je hieraan meedoen?Door Maxime Eringa - 07 April 2017

Eind 2006 heeft Google al aangekondigd te switchen naar mobile-first. De laatste berichten tonen aan dat dit zeker gaat gebeuren maar dat er nog niet een precieze datum staat wanneer dit volledig doorgevoerd wordt. Maar wat betekent dit voor jou?

Wat houdt Google Mobile First in?

Normaliter worden de rankings van jouw site bepaald aan de hand van de content van jouw desktop site. Maar dit wil Google nu om gaan draaien. Google wil juist dat de content op de mobiele pagina’s van jouw site leidend gaan worden voor de rankings die jij van Google krijgt binnen de Google zoekresultaten. Dit is een enorme verandering voor de websites die gebouwd worden en de manier waarop SEO voor desktop nu minder belangrijk wordt dan SEO voor mobiele sites.

Als je een responsive website hebt dan hoef je je niet druk te maken. In dit geval verschillende de desktopversie en de mobiele versie van jouw site niet van elkaar qua content. Maar sommige organisaties hebben er voor gekozen om naast een desktopsite een aparte mobiele site te bouwen. Voor deze organisaties geldt vaak dat de mobiele versie minder content bevat dan de desktopversie. In dit geval is er wel reden tot heroverweging, anders kunnen jouw rankings in de loop van het jaar een flinke klap krijgen.

Als Google straks Mobile First als primair zal gebruiken voor de rankings is het zeer nadelig om een aparte mobiele site te hebben, met minder content en minder backlinks. Als je namelijk minder content op de mobiele site hebt staan, kan het zo zijn dat bepaalde zoekwoorden niet voorkomen op de mobiele pagina en je niet meer zal ranking op een zoekwoord waar je voorheen wel op gevonden werd.

Het is geen verrassing…

Het is niets nieuws dat Google zich steeds meer op mobiel richt de afgelopen jaren. Op 21 April 2015 was er al sprake van ‘Mobilegeddon’ a.k.a de mobile-friendly Apocalyps. Google gaf toen aan websites die niet mobiel-vriendelijk waren opgebouwd lager te ranken dan websites die wel ‘mobile-friendly’ waren. 

Google gaat gewoon mee met de tijd…. Dat klopt. Sinds 2015 is het namelijk een feit dat mobiel verkeer enorm ging groeien. Naast de stijging in verkeer zagen we ook steeds meer aankopen en transacties via mobiele apparaten.

Ook heeft Google het afgelopen jaar al accelerated mobile pages (AMP) geïntroduceerd. Dit zijn pagina’s die getoond worden op mobiele apparaten en geoptimaliseerd zijn om zo snel mogelijk te laden. Een AMP kun je zien als een uitgeklede versie van de originele pagina. De content blijft wel hetzelfde, maar het verschil zit hem in opmaak, codering en scripts.

Maar wat betekent dit nu precies?

Wat moet je nu doen om je voor te bereiden op Google Mobiel First indexing? Er zijn een aantal zaken van groot belang.

1. Zorg dat je een goede responsive site hebt of een goede mobiele site!

Het meest van belang is de content in dit geval. Zorg ervoor dat zowel de desktopversie als de mobiele versie van jouw site dezelfde content bevat. Let er ook op dat ook jouw mobiele versie van de site backlinks ontvangt en zorg ervoor dat je de aandacht binnen jouw linkbuilding/content-marketingstrategie hierop aansluit.

2. Focus op de laadtijd van de site

Kies voor AMP of zorg ervoor dat jouw site in de basis snel is. Google wil ons graag allemaal richting AMP duwen, echter is dit vaak lastig omdat dit voor developers een hele andere html-taal is en je de pagina’s op andere URL’s plaatst dan van de desktopversie.

3. Voeg structured data toe aan jouw mobiele site

Wat ik in punt 1 al kort heb beschreven is het feit dat een mobiele site vaak een stuk minder backlinks ontvangt dan een desktopversie. Dit is een issue voor Google. Er wordt dus niet automatisch gelinkt met de waarde van de backlinks die de desktopsite heeft opgebouwd. Om Google-bots een beetje te helpen wordt aangeraden om structured data in te zetten, zodat Google de context van jouw mobiele pagina’s beter begrijpt.

Heb jij vragen over mobile first indexing, of ben je benieuwd wat dit voor jouw site betekent? Neem gerust contact met ons op!