De verandering in Google’s algoritme: wat we tot nu toe weten over de Maccabees UpdateDoor Lianne Landsman - 22 December 2017

De afgelopen tijd viel iets op: online marketeers merkten een verslechterde zoekmachineprestatie voor bepaalde websites. Maar dit lag niet aan de sites zelf of de concurrentie - die bleven onveranderd. Er bleef maar één mogelijkheid over: Google had haar algoritme veranderd. Het speculeren begon. 

Er was niets officieel aangekondigd of naar buiten gebracht. Maar niet-openbare veranderingen in Google's algoritme zijn niets nieuws. Online marketeers bleven daarom zich afvragen: hoe groot waren deze veranderingen? Wie lijdt eronder? En wie is erbij gebaat? Nu heeft Google bevestigd.

 

Wat is de Google Maccabees update?

Het is niets nieuws dat de engineers van Google het algoritme dagelijks tweaken om de gebruiker zo goed mogelijk te kunnen bedienen, aldus woordvoerder van Google Search Danny Sullivan. In December zijn er nu een aantal kleine aanpassingen in het ‘core algorithm’ geweest, die de 14e van deze maand zijn doorgevoerd om de relevantie van de zoekresultaten te verbeteren. Het gaat dus niet om een enkele, grote update, maar een paar kleine updates binnen een belangrijk gedeelte van Google. 

 

Wat is er concreet veranderd?

Google wil dus relevanter zijn voor de gebruiker. Hierbij denken wij aan de on-page en off-page factoren die Google hanteert om jouw pagina een ranking te geven. De veranderingen die deze update met zich meebracht hadden betrekking op:

  • Hoe goed de zoekopdracht aansluit op jouw landingspagina. Google let steeds beter op deze overeenkomst.
     
  • Hoe divers de links zijn die naar jouw site verwijzen. Veranderingen in Google’s waardering van inkomende links op jouw website kunnen grote gevolgen met zich mee brengen. Zeker als jouw site afhankelijk is van een enkele soort link. Zorg daarom altijd voor solide linkbuilding.
     
  • Hoe de content op de pagina beoordeeld wordt. Een commerciële site zal bijvoorbeeld als minder relevant gezien worden als de zoekopdracht informatief van aard is. Zorg daarom dat jouw pagina goed aansluit op het doel wat je zoeker zou kunnen hebben.

 

Wanneer leidt jij onder de update?

De update bestraft vooral websites met een agressieve strategie of sites die onvolledig en onduidelijk zijn. Dient je website dus om de bezoeker te ondersteunen in zijn informatie-, product- of dienstbehoefte, dan kun je rustig ademhalen. Google wil alleen die websites afstraffen die bezoekers onder valse voorwendselen naar de landingspagina wil trekken of de bezoeker geen antwoord op zijn vraag kan geven. 

Merk je dat jouw rankings sinds december zijn gedaald? DBOM helpt je graag met het vinden van de reden en het bieden van een passende oplossing. Neem contact met ons op en zie wat onze SEO experts voor jou kunnen betekenen.