Google Express: de ondergang van het vrije internet17 October 2018

Een exacte datum kon ze niet geven, maar 'het zou niet lang meer duren voordat we ook in Nederland gebruikmaken van Google Express’, zei onze trainster, die namens de zoekgigant een presentatie gaf over Google Shopping. Volgens de presentatoren was dit the next best thing op het gebied van e-commerce. Het gemak van online bestellen was niet eerder zo groot.

Met Google Express zorgt Google ervoor dat je veilig en probleemloos jouw producten bij meerdere shops kan bestellen én afrekenen. Dat allemaal binnen het systeem van de zoekgigant. Alles van verschillende aanbieders komt in hetzelfde mandje; je kiest een van de reeds bekende afleveradressen en betaalt natuurlijk ook via de Digitale Wallet die gekoppeld is aan jouw Google Express account. Makkelijker kan niet, zou je denken. Eerst alleen in Verenigde Staten voor de grote jongens zoals Wal-Mart en Target, maar sinds kort doen ook de kleinere (grote) jongens mee op dit platform. Het zal niet lang meer duren voordat ook de Nederlandse consumenten en bedrijven van dit revolutionaire platform gebruikmaken.

Het publiek was in ieder geval razend enthousiast. Het applaus daverend.

Ondanks het daverende applaus van het aanwezige publiek, zette dit verhaal mij aan het denken. Is dit eigenlijk wel de vooruitgang die we willen? Is dit überhaupt een vooruitgang of zijn we hier bezig met de ondergang van het internet zoals we dat kennen? Ik vrees toch echt het laatste.

In het artikel op Frankwatching over de komst van Amazon wordt al gesteld dat Amazon in Amerika en Duitsland een marktaandeel van meer dan 40% heeft. En zoals daar te lezen 'het bizarre feit dat meer dan 40% van alle online aankopen bij één winkel worden gedaan’. Met de komst van Google Express voorzie ik dat dit percentage keihard overtroffen gaat worden. Want, zo zegt men, gemak dient de mens.

Waarom gaat Google Express Amazon met gemak voorbij?

Een kleine beschrijving van hoe Google zelf zegt dat hun Google Express platform werkt:

  • Shop bij een verzameling van winkels, allemaal op één plek;
  • Voeg producten aan je winkelwagen toe via de Google Express App of met je Google Assistent;
  • Kies een bezorgdag;
  • Google regelt dat een vervoerder jouw bestelling bezorgt.

Makkelijker kan het niet, toch? Het ultieme gemak voor de eindgebruiker: je stopt spullen in je winkelmand, het systeem rekent af en bezorgt het op de door jou gekozen plek op de door jou gekozen datum. Maar heb je goed opgelet? Naast dat Google aangeeft dat je de Express App kan gebruiken, is het ook mogelijk om via Voice Search en jouw Google Assistent te shoppen. En zoals we in ons blog over De Toekomst van Voice Search schreven: ComScore verwacht dat in 2020 ongeveer 50% van de zoekopdrachten via Voice gaat. En dus ook dat ongeveer 50% van alle online transacties via Voice gaan.

Momenteel heeft Google slechts een klein marktaandeel (ongeveer 20%), wat betreft geïnstalleerde Voice-assistenten volgens een onderzoek van Voicebot.ai van begin 2018. Maar dit aandeel zal zeer snel stijgen als we Nederlands kunnen praten tegen de Google Assistent. Met de feestdagen en de ‘jeetje, wat moet ik dit jaar weer kopen voor …’ voor de deur, zal het aantal Voice-assistenten in Nederland en de rest van de wereld blijven toenemen.

Dag, dag internet zoals we het kennen

"Maar Jacco, dit is toch allemaal superfijn?” hoor ik je al zeggen. "Lekker op de bank zitten en zeggen ‘Hey Google, popcorn is op, doe mij even een nieuwe zak’ en voor je het weet kan je weer verder met Netflix”. En zeker, daar ben ik het ook mee eens. Ik moet ook toegeven dat er al een tijdje een Google Home in mijn huis staat met bijpassende lampen, video- en audio-ontvangers. Voor de consument wordt het alleen maar prettiger.

Het internet gaat ook niet ten onder voor de consumenten, maar voor bedrijven die hun producten via het internet aanbieden. Het is nu al zo dat je als bedrijf niet meer om Google heen kan. De organische resultaten worden meer dan ooit van tevoren weggedrukt door advertenties en betaalde variaties op zoekresultaten. Zo heb je advertenties voor shopping, locatie, search, snippets, nieuwsberichten, video’s, afbeeldingen en ga zo maar door. Google gaat al jarenlang de strijd aan met haar eigen organische resultaten, en deze strijd is ze aan het winnen. Met nu het laatste duwtje over de richel. Een geheel nieuw platform waar ieder aangeboden product via een advertentie verkocht wordt. Zo is het onmogelijk om producten online te verkopen zonder dat Google daar aan gaat verdienen.

Vrij internet - vrije keus

Nu is het natuurlijk aan de consument om zulke platformen wel of niet te gebruiken. Maar gemak dient de mens: de consument zal na een tijdje toch wel overstappen. Ook voor bedrijven is er geen keus meer. Je concurrenten doen dit en als jij niet meegaat loop je omzet mis en ga je je hoofd niet lang meer boven water houden. If you can’t beat them, join them.

We kunnen al van verre zien aankomen dat shoppen via je Voice-assistent uitsluitend via de Google Express App gaat en iedere voice search eindigt binnenkort in één kort antwoord “Hey, dat product staat op Google Express, zal ik hem in je winkelmandje stoppen?”.

Sta niet stil als je concurrenten online vooruitgang boeken. Jouw feed moet worden geoptimaliseerd voor platformen als Google Shopping, Amazon, Facebook Ads en Google Express. Geen idee waar je moet beginnen met de optimalisaties voor Voice Search?

Neem dan contact op met DBOM - De eerste Voice First Online Marketing Agency in Nederland.