Google AdWords is dood. Lang leve Google Ads!Door Jacco van Lith - 20 July 2018

Google is al sinds begin dit jaar bezig met het uitrollen van het nieuwe ‘verbeterde’ AdWords. Na een lange tijd sporadisch de bèta versie aan de gebruikers te hebben voorgeschoteld, is Google sinds 1 juli officieel overgestapt en wordt de ‘oude’ versie van Google AdWords nu dan ook echt langzamerhand uitgefaseerd. De gebruikers die maar niet kunnen wennen aan de nieuwe interface, kunnen nog wel de gegevens inzien in de oude versie. Maar aanpassingen moet je sinds begin deze maand toch echt in het nieuwe AdWords doen.

Zo’n grote wijziging van het systeem gaat natuurlijk niet zonder iets aan het imago te veranderen. Vandaar dat Google heeft aangegeven vanaf 24 juli 2018 de naam Google AdWords te vervangen voor Google Ads. Dit waarschijnlijk in navolging van Bing Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, Instagram Ads, Amazon Ads en Twitter Ads. We zien dan ook niet vaak dat een marktleider de kleinere spelers achternaloopt, maar dit houdt het anderzijds wel weer wat overzichtelijker.

Wij denken in ieder geval dat het vooral te maken heeft met het woordje ‘Words’ in de oude naam. Vroeger draaide bij AdWords inderdaad alles om keywords en op basis daarvan vertoond worden. Maar de huidige versie van Google Ads is veel meer dan dat. Zo zetten we tegenwoordig veel vaker in op doelgroepen, kiezen we zelf de plekken waar onze klanten vertoond worden en kunnen we met Google Ads nu ook alweer een tijdje videocampagnes draaien zonder dat daar een keyword aan te pas komt.

Wat verandert er allemaal in het nieuwe Google Ads
Ook bij DBOM merken we dat vooral de oude rotten in het vak het liefst nog een tijdje hadden doorgewerkt in het oude AdWords. Als doorgewinterde AdWords-specialisten konden we hier alles lekker snel vinden en hadden we de touwtjes in handen. Maar natuurlijk staan de ontwikkelingen op het gebied van online marketing nooit stil en gaan ook de oude rotten graag mee met hun tijd.

Google wist dit natuurlijk al lang, dus hebben ze de overgang ook voor deze gebruikers aantrekkelijker gemaakt door de introductie van een aantal nieuwe functies. Zo kunnen we in het nieuwe Google Ads:

  • Door Google gegenereerde prestatie-inzichten krijgen;
  • Bod-aanpassingen voor oproepextensies maken;
  • Combineren van targeting-opties voor het GDN en remarketinglijsten voor zoekadvertenties;
  • Promotie-extensies van specifieke producten bij zoekadvertenties;
  • Gemakkelijk experimenteren met advertentievarianten;
  • Versiegeschiedenis van advertenties inzien;
  • Verbeterde conversieintegratie met Google Analytics;
  • Doel-CPA biedingen instellen voor app-campagnes;
  • Outstream-videocampagnes inzetten voor gebruik buiten YouTube;
  • ‘TrueView for Action’-campagnes waarmee we nieuwe call-to-actions en kopoverlays aan videoadvertenties kunnen toevoegen.

Helaas zijn er naast deze nieuwe functies ook een aantal mogelijkheden die komen te vervallen in het nieuwe Google Ads. Zo is het niet meer mogelijk om:

  • De Google Display Planner te gebruiken. Dit maakt het een stuk lastiger om de juiste plaatsingen te vinden;
  • Responsieve advertenties, lightbox-advertenties en Gmail-advertenties maken tijdens de configuratie van de display-campagne;
  • Campagnes maken van het type 'Zoeknetwerk met Display Select';
  • De ‘totale conversiewaarde’ is nu samengevoegd in de al bestaande ‘conversiewaarde’. Dit geeft minder inzicht in verschillende conversies.;
  • 'Targeten en bieden' heet nu 'Targeting', 'Alleen bieden' heet nu 'Observaties' Dit maakt het vooral voor nieuwe gebruikers minder duidelijk;
  • Er is geen aparte pagina meer voor Google Analytics conversies;

Zijn deze wijzigingen nu juist een zegen of juist een stap achteruit? We merken in ieder geval dat Google steeds meer van de functionaliteiten automatiseert en nu al zelf met tips komt over hoe de accounts verbetert kunnen worden. In de praktijk merken we dat deze tips niet altijd het juiste zijn voor de accounts. Zo heeft deze nieuwe AI-functie nog een hoop te leren ten opzichte van de online marketeers die al een tijdje meelopen met het systeem. En blijft het menselijke inzicht nog te belangrijk om een account zo optimaal mogelijk te laten draaien.