Google gaat loco op local en offline sales!Door Duncan Borsboom - 25 October 2017

Google heeft een stap gemaakt richting het koppelen van online onderzoek naar producten met de offline aankoop van het product in de winkel. Dit bleek gisteren uit de aankondiging van Kishore Kanakamedala, director of product management for online-to-offline solutions bij SMX East. Kishore noemt in zijn keynote dat 90% van de aankopen nog steeds offline gebeurt, echter is het vooronderzoek van consumenten geregeld online.

We weten al dat Google de mogelijkheid geeft om te zien of de consumenten die je als merk online hebt bereikt, ook daadwerkelijk naar je winkel komen. Dit gebeurt uiteraard met behulp van GPS-gegevens. Maar of je ook echt een aankoop doet in de fysieke winkel die je met vooronderzoek via Google hebt bereikt, daar worden nu stappen in gemaakt. 

 

Lokale voorraad, Voice Search en Mobile? 

Mooi. Het gaat nu wel erg hard allemaal. Voice Search op mobiel en daar je lokale voorraad aan koppelen… 'No Biggy’ zegt Google! En, aangezien verkopen via mobiele ads 160% vaker leiden tot een bezoek aan een winkel, is de connectie tussen retail en mobiel volgens Google toch wel echt compleet. Maar uiteraard wil Google meer!

De aankondiging van Kishore bevat dan ook met name ontwikkelingen op mobiel gebied, zoals 'Local Inventory to Google Assistant’. Hiermee kan de lokale voorraad van winkels naar voren komen als je een vraag stelt aan Google Assistant via Voice Search. Je zou dus kunnen vragen:  “Okay Google, where can I buy _____ nearby?,”, en bingo… Dit is nu het antwoord voor online-to-offline productsales: de koppeling van je online voorraad in Google Merchant Center met Google Assistant.

In Nederland hebben we deze functie echter nog niet. In hoeverre we deze gaan krijgen weten we niet. Hopelijk hoeven we niet al te lang te wachten, maar helaas in elk geval tot 2018 voor een Nederlandse versie van Google Assistant. Het aanbieden van lokale voorraad kan uiteraard al wel. De koppeling tussen de twee kan ons niet snel genoeg komen. 

 

Lokale voorraad banners

De aankondiging van lokale voorraad in Display ads is wel een leuke verrassing! Eerder dit jaar heeft Google de mogelijkheid tot locatie extensies toegevoegd aan Display ads, maar nu voegt Google daar formats aan toe die aan te passen zijn op basis van lokale voorraad. Google geeft aan dat ze beschikbaar moeten zijn voor alle adverteerders die een Display-campagne opzetten en daarbij hun feed en images uploaden. Goed nieuws dus voor retailers die op wat kleinere schaal werken.

 

Winkelbezoek op basis van vertoningen

Naast de introductie van de bovenstaande nieuwe campagnemogelijkheden, komt Google ook met rapportage op impressies voorafgaand aan het winkelbezoek. De mogelijkheid om te kunnen zien dat iemand naar je winkel toe gekomen is op basis van vertoning van je advertenties wel heel interessant. Google breidt dit rapport uit met de volgende nieuwe beschikbare informatie:

  • Time-lag report: hoeveel tijd zit er tussen de klik en het bezoek aan de winkel.
  • Demografisch rapport: inzicht in de bestaande demografische gegevens, maar dan op winkelbezoek.
  • Nieuw vs terugkerend bezoek: aan de winkel wel te verstaan. Goed om te kunnen zien hoeveel terugkerend bezoek je advertenties driven.

 

Al met al, zijn wij blij met deze ontwikkelingen. Bij DBOM krijgen we met regelmaat de vraag hoeveel van de online shoppers bewogen worden om naar de winkel te komen. Dat is erg lastig te bepalen. Pas als je meerdere locaties hebt en een flink budget zijn deze functies voor je weggelegd. Hopelijk gaat dat binnenkort veranderen. Uiteraard houden we je daarvan op de hoogte en mocht je tussendoor vragen hebben, let us know!