Nieuwe AdWords Expanded Text Ads: Tips en Tricks voor de nieuwe advertenties!Door Maxime Eringa - 04 August 2016

Het is zo ver! Google had ons natuurlijk wel een beetje voorbereid maar sinds maandag kunnen we nu toch echt gaan adverteren met nieuwe expanded advertenties binnen AdWords. Het komt erop neer dat we 47% meer ruimte hebben binnen advertenties in AdWords. Dit is niet alleen heel fijn voor de gebruikers van Google zelf maar ook voor ons, als Online Marketing Bureau. Natuurlijk roept deze nieuwe advertentievorm ook vragen bij ons op. Hoe moeten we deze nieuwe advertenties inzetten? Wat kunnen we verwachten qua CTR? Kortom: wat zijn de beste tips en tricks? 

First of all: Wat zijn Expanded Text Ads (ETA’s)?

De nieuwe advertenties zijn flink anders dan de advertenties die we gewend zijn. De ETA’s bestaan uit nieuwe regels. Eerst twee regels van maximaal 30 karakters, daarna een beschrijvingsregel van maximaal 80 karakters. Ofwel, de twee beschrijvingsregels zoals we gewend zijn, zijn in de ETA’s samengevoegd. De expended ads worden afgesloten met een zichtbare URL waarin het nu mogelijk is om twee paden (van maximaal 15 karakters) toe te voegen. In plaats van bijvoorbeeld: dbom.nl/expandedtextads kunnen we nu ook dbom.nl/nieuwe-ads/expandedtextads invoeren. 

Huidige AdWords ads:

  • Titel (25 karakters)

  • Beschrijvingsregel 1 (35 karakters)

  • Beschrijvingsregel 2 (35 karakters)

  • Zichtbare URL (35 karakters)

Expanded Text ads:

  • Titel 1 (30 karakters)

  • Titel 2 (30 karakters)

  • Beschrijving (80 karakters)

  • Zichtbare URL pad 1 (15 karakters)

  • Zichtbare URL pad 2 (15 karakters)

De nieuwe advertenties zijn zowel voor desktop als voor mobiele apparaten inzetbaar. Zie onderstaande afbeelding voor een beter beeld van het verschil tussen de voor ons bekende normale advertenties en de nieuwe expanded text ads. 

Verwachtingen managen: Wat betekenen de nieuwe advertenties voor de kwaliteitsscores en de doorklikratio?

Het is natuurlijk vrij logisch. Gezien we met de nieuwe expanded text ads zo’n 47% meer ruimte hebben binnen de advertenties is het mogelijk om de kwaliteitsscores flink te verbeteren. Er is meer ruimte om de advertenties zo relevant mogelijk te maken voor de zoekwoorden waar we op adverteren.

Waar we wel op moeten letten is dat je niet dubbele USP’s benoemd in de advertenties. De extensies in AdWords zullen namelijk gewoon op de zelfde manier blijven werken. Vaak verwerken we USP’s in deze extensies. Het is belangrijk om heel goed op te letten dat de highlight extensies nog wel goed aansluiten bij de nieuwe expanded text ads.

Tenslotte zullen de nieuwe ads ook invloed hebben op de doorklikratio (CTR) van de advertenties. Google verwacht een verbetering van maar liefst 20% in CTR. De advertenties zijn natuurlijk groter en beter zichtbaar.Uiteraard zullen we zelf ook de proef op de som nemen en testen of de nieuwe expanded text ads beter werken.

Tips & Tricks voor de beste expanded text ads

  1. Gebruik de extra karakters om wat nieuws te vertellen aan potentiële bezoekers van jouw site. Voeg niet slechts een tweede titel in.

  2. Zorg ervoor dat je de belangrijkste tekst in de titels verwerkt.

  3. Let op: Headline 1 blijft belangrijker dan headline 2!  

  4. Pauzeer niet gelijk jouw oude advertenties. Zo kan je altijd testen welke advertenties het beste werken.

  5. Schrijf jouw advertentie teksten met het oog op alle gebruikers, zowel desktopbezoekers als mobiele bezoekers.

  6. Zorg dat de je in de 2 “paths” van de zichtbare URL top keywords gebruikt

  7. Update ook de advertentie extensies, zorg ervoor dat je niet dubbele dingen zegt (in de advertentie en in de extensie)

Wij gaan er mee aan de slag, jij ook? We kunnen ook jouw advertenties upgraden naar de nieuwe expanded text ads. Ben je geïnteresseerd? Neem dan direct contact met ons op.